sobota 15. června 2019

Gatangoton mezi ajisaji aneb ajisai densha

Japonština jako taková má řekla bych méně citoslovcí, než Čeština nicméně citoslovce v Japonštině mi občas přijdou výstižnější, než ta česká...jak dělá mašina v Češtině? "šišiššššišiššišišiš" a jak Japonština? "gatangotongatangotongatangotongatangoton" pokud sem zavítáte doporučuji zaposlouchat se do zvuku, který vydává projíždějící vlak (běžný vlak, toto určitě neplatí pro shinkansen :-) ) 



Vedle shinkansenů všech jejich barev: žlutá Dr. Yellow (speciálná edice, která vyráží na trať jen k významným příležitostem) dále tmavě modrobílošedý Kagayaki nebo tyrkysová Hayabusa či červený Komachi. Vlaky v Japonsku jsou kultura a velmi kontrastní v porovnání s českou vlakovou kulturou, i když pravda mohu posloužit jen svými vzpomínkami na ČD před 8 lety a pevně doufám, že se situace zlepšila... Čekej Dlouho nebo Čekej (a možná) Dojedeš mi komplikovalo život častěji, než mi bylo milo....



Japonské vlaky jsou známé čistotou, častostí a přesností. Odjezdy bývají na sekundu přesné nicméně žijeme v reálném světě. Zemětřesení, sníh, déšť jsou důvody i pro hodinové zpoždění...člověk skřípnutý ve dveřích přecpaných vlaků (přecpaný nemyslím česky standart, ale jste namačkaní na ostatní lidi, že sotva můžete dýchat a pracovníci drah lidi stojící ve dveřích pomáhají narvat dovnitř...) Odakyuu Line a DenEnToshiLine jsou příklady takových přecpaných vláčků operujících přes Kanagawa Pref...JR Yokohama Line stojí také za zmínku, ale jen proto, že lidé jsou líní popojít dopředu nebo dozadu a zůstávají v oblasti snadného přístupu ke schodištišti nebo k eskalátoru...tzn. prostředek vlaku je narvaný až po střechu zatímco na konci a začátku vlaku jsou volná místa...Na nástupišti jsou dokonce namalované cedule, že v tu a tu dobu je v tomto místě vlak narvaný (dobrý nápad), ale někdo se raději ve vlaku mačká, budiž jim to přáno...Narvané vlaky jsou rájem pro různé ošahávače, ale v Kanagawě, co tu žiju jsem se s takovým úchylákem (chikan) nesetkala, asi nejsem vhodný objekt...



Dalším důvodem pro zpoždění bývá "jinshin jiko" nehodu zahrnujícího člověka. Může jít o skřípnutého pasažera, ale taky o člověka, který se rozhodl ukončit svůj život pod koly vlaku. Sebevražda na trati patří k těm nejdražším, rodina pozůstalého většinou musí platit za způsobenou škodu (čištění trati, ale také za zpoždění, protože úklid a vyšetření nehody zastaví na vlaky a zpozdí i s danou Line kolaborující vlaky, takže tisíce lidí příjdou pozdě...) Tyto nehody jsou častější než velký déšť na trati či zemětřesení, proto u řady nádraží mají instalované zábrany a s dveřmi, které se otevřou až ve chvíli, kdy vlak zastaví...



Tolik k ve světě tolik vychvalovaným japonským vlakům: ano jsou rychlé a když se nic nestane přesné.  Čisté a pohodlné a vypadají stejně jako ty v anime, jen v anime tam lidi nejsou na sobě namačkaní jako sardinky :-) (tím odpovídám na dotaz, který mi přišel na email :-) )


Běžné vláčky jsou obdivu hodné, každé malé dítě zná různé přepravce i můj malej zná všechny i expresy, shinkanseny...i běžné vlaky. Vždy když kdy jdeme ven, tak se ptá: Tohle je Yokohama Sen? Tohle je Nambu Sen? Je to prostě vlaková pop kultura...mají různé barvy, různé tvary a mají i svá jména...rozhodně zajímavé a není proto divu, že fanoušků vlaků je v Japonsku hodně a říká se jim tzv. "densha otaku"...


Pro mě osobně vlak je pouze dopravní prostředek a jediné, co mě zajímá je kam jede a za kolik :-) ovšem i já mám zamilovaný vláček, který brouzdá lesy v Hakone celoročně, ale pro mě v době kdy kvete ajisai a už se stmívá je ajisai vláček absolutní hit...a pro malýho taky. Jel v ajisai vláčku pouze jednou, když mu byly 3 roky a pořád si ho pamatuje...patrně šlo o silný zážitek, takže se letos chystáme za ajisaji do Hakone. Snad se zadaří rezervace, ale pokud by se snad rezervace nezadařila, tak se vykvajzneme na light up a vyjedeme za dne a vystoupíme na druhé zastávce na trase, kde je ajisajové bludiště. Loni jsem tam chtěla vystoupit, ale to víte předposlední vlak a šance, že zůstanu trčet v lese i s malým mě moc nelákala, tak zkusím své štěstí letos. Držte mi pěsti. Takara

Žádné komentáře:

Okomentovat