sobota 9. června 2018

Létající kapříci aneb Koinobori

Úplně jsem zapomněla, že tenhle článek chci napsat...krátkodobá ani dlouhodobá pamět mi nějak neslouží...Tak tedy se zpožděním. Koinobori se vystavují od poloiny dubna do 5. května a o co jde. Jedná se o 3 a více válců dekorovaných jako kapr. Mají různá zbarvení černé, červené a modré, ale najdou se i růžové a oranžoé varianty...Symbolika je jednoduchá, existuje legenda o kaprovi, který chtěl létat a tak skákal a skákal až se převtělil a stal se z něj drak. Symbolika je: z kapra na draka, což je přání rodičů dětem mužského rodu. Koinobori je oslavou "malých samurajů" a přáním aby se z kapříků stali silní draci. 5. května je v kalendáři značen jako den Dětí, ale historicky se jedná o tzv. Tango no Sekku což je den Dětí, ale pouze pro chlapce. Dívky nejsou samozřejmě ochuzeny mají "svůj den" Momo no Sekku 3. března, což jsou Hina Matsuri (festival panenek).


Ku příležitosti Tango no sekku se vystavují dlouhé tyče na balkónech a nebo se zapichují před domy na zahradách. Dříve mi bylo řečeno, že Otec je černý největší kapr, Matka je červená menší kapr a nejmenší modrý kapr symbolizuje děti a přidávají se podle počtu dětí v rodině. Řazení je od shora: černý-největší, červený-menší a modrý- nejmenší. Nicméně nad kapry se ještě nachází něco jako střapec, který je zavěšený nad kapry. Podle starší kolegyně ze školky, právě ten střapec symbolizuje "matku" a kapříci jsou otec a děti. Význam je ten, že matka je srdce domu a vše zastřešuje...Nicméně musím říct, že teorie matka-střapec se mi nelíbí, za mě matka coby červený kapr se mi líbí víc...


Koinobori-kapři se vystavují venku. Samurajská zbroj se vystavuje v domě. Většinou se jedná jen o přilbu, luk a šípy a další serepetičky. Celá zbroj se vystavuje navolno a přilba ve skleněné vitrínce. Tyto předměty se dědí, ale pokud se kupují, pak je kupují prarodiče jako dar svým vnukům. Levné verze se dají koupit za 40000 yenů (8 000 Kč) dražší se vyšplhají na 200 000 (40 000 Kč) Vystavují se na čestném místě a uklízejí se nejpozději 5. května večer. 

My jsme letos vystavovali jen Koinobori z 100yenshopu (něco na způsob jako "vše za 39" a výstavku zbroje jsme letos nedělali, protože tu levnější variantu mi syn rozsekal. Rozhodl se, že na to vyleze a sklo prasklo a aranžovaná přilba praskla také. Divila jsem se, že syn vyvázl bez zranění. Opravdu. No výstavku jsem vyhodila a příští rok koupíme novou. Stejně tak Koinobori jsou na nákupním lístku.


Ohledně Koinobori jsem dostala i další poučení od japonké kolegyně, která mi vysvětlila, že Kapříci se nesmějí míchat se samurajskou zbrojí v případě výtvarných prací apod., protože zbroj se vystavuje uvnitř domu a kapříci jsou venkovní dekorací. No člověk se pořád učí, nicméně se ukazuje, že i Japonci zapomínají své tradice, protože na googlu lze najít spoustu kapříků z papíru, kteří mají nasazenou samurajskou přilbu. Kolegyně se zdála být opravdy smutná z faktu, že ani učitelky ve školce toto neznají a přitom by měly....pro mě je tato kolegyně poklad, protože se s její pomocí dovídám více o japonské kultuře...rozhodně přínos.

Letos jsme vyrazili na Koinobori k Sagamigawa. Počasí bylo pěkné až bych řekla, že bylo vedro, ale teď už to nebude jinak. Léto je na cestě...a období deště s ním, i když to v Čechách mate teď taky, takže nic speciálního...:) Takara








Žádné komentáře:

Okomentovat