neděle 30. září 2018

Cvičení na mimořádné situace: Zemětřesení, požár, tajfún...

Žiji v Japonsku už skoro 8 let, ale protože polovinu těchto let jsem žila společně s manželem Japoncem, nevěnovala jsem pozornost cvičením, protože jsem spoléhala na to, že jako Japonec ví, co je třeba v případě zemětřesení apod...Takže jsem se aktivně neúčastnila ničeho...Pouze teoreticky jsem se informovala: čísla, shromažďovácí místo, evakuační zavazadlo aj...Letos je v Japonsku přírodní živel častěji vidět a slyšet. V jednom týdnu super tajfun přes Kansai a zemětřesení o síle 6,4 v Hokkaido. Oběti na životech, ztráty na majetku apod.


Dům mám pojištěný proti požáru, zemětřesení a tajfunu na 5 let, po 5 letech musím pojištění obnovit...Evakuační zavazadlo mám, ale chybí mi v něm spousta věcí, jak jsem včera zjistila...Musíme dokoupit. Běžně se doporučuje mít zásoby jídla a vody na nejméně 3 dny. To nesplňuji též s bídou dám dva dny. Takže jsem začala shánět a nakupovat. Voda vydrží až 10 let (speciální voda na uskladnění) speciálně balené jídlo vydrží až 5 let. Takže datum spotřeby se musí též hlídat. Pro případ výpadku elektřiny je třeba mít nějakou variantu. Já si vybrala malý plynový vařič s bombami a svítilny na baterky. Další co mám v plánu je koupě hasícího přístroje a ohnivzdorné složky na dokumenty. Vydrží oheň do 30 minut, tak zvýším alespoň šanci na ochranu dokumentů, které nemůžu vzít do evakuačního zavazadla...Nicméně obavy mám a ne že ne...


Člověk žije s tím, že se mu to tak nějak "nestane", ale pravda je, že se to může přihodit kdekoli. I když je fakt, že Kanagawa je relativně bezpečná. Hory a moře jsou daleko, takže nám hrozí "jen" zemětřesení nebo požár nebo tajfún...Mám štěstí, že náš dům nemá tradiční japonskou střechu, která je těžká a je většinou důvodem, protože se dům složí jako domeček z karet. V tomto jsem klidná.


Cvičení na mimořádné situace je i šancí seznámit se se sousedy ze stejné čtvrti, protože se lidé dělí podle čtvrtí do skupina, a pak společně odcházejí na shromaždiště...Plán byl, že každý kdo se zúčastní zavěsí bílý ručník na dveře v 7.30. "Zemětřesení se stalo v 7.15" a měli jsme se připravit na "evakuaci" bez zavazadel do 9.00. Moje čtvrť se setkala u našeho malého lesoparku. Trvalo dlouho, než se všichni sešli a prostojů bylo víc než dost. v 9.15 jsme vyrazili ve skupině do většího parku vedle lokálního chrámu, tam se sešel celý Oonodai a jeho 12 čtvrtí, které byly rozděleny do 4 skupin. A, B, C, D. V 10 hodin se nám představili ti, kteří připravili cvičení, a pak už jsme se rozešli do čtyř skupin na 4 stanoviště.

Stanoviště obsahovala: 1) vyproštění osoby z trosek, 2) přenášení zraněného za pomoci deky
3) transport osoby na vozíčku (většina lidí v Oonodai jsou starší lidé) 4) hašení požáru s hasícím přístrojem (tady jsem si řekla, že lépe mít jeden- dva doma)  


1) vyproštění osoby s trosek pomocí železné tyče jako páky bylo zajímavé, jen si říkám, kde takovou ocelovou tyč vezmu, další byl zvedák na zvedání automobilu (ani ten nemám, protože nemám auto, asi by bylo záhodno si jeden koupit)


2) přenášení osoby za pomoci deky bylo jednoduché. Srolovat deku podel těla zraněného a přenášení se dělo v 5 lidech. Otázkou je zda těch 5 lidí by se na místě sešlo...Další byla výroba provizorního lehátka za pomoci deky a bambusových tyčí (o průměru 10 cm) To bylo velmi poučné.

3) transport osoby na vozíčku byl zajímavý, ale já jako dobrovolník v domově důchodců tohle znám, takže jsem to nezkoušela a poslouchala jsem jena na půlucha...


4) Hašení požáru s hasícím přistrojem (voda) to jsme cvičili ve školce a princip je jednoduchý. Vezmete přístroj poponesete ho do vzdálenosti 2-4m od požáru, sundáte hadici (sundává se odspodu od hubice, odspoda nahoru), pak se vytáhne žlutý kontakt, páka se stlačí dolů, pokud nemáte dost síly, pak hasící přistroj položíte na zem a vlastní vahou těla páku stlačíte...a hotovo...


Před hašením je nutné někoho instruovat aby zavolal 118, což je univerzální číslo pro nehody, katastrofy apod. Nemusíte se bát. Operátor vám bude pokládát otázky a vy na ně V KLIDU odpovídat. Pokud budete panikařit a na operátora spustíte, pak se okrádáte o drahocený čas...O zavolání na 118 požádejte určitého člověka: "Ty zavolej na 118" a počkáte na souhlasnou odpověď....pokud řeknete "někdo zavolejte na 118" je pravděpodobnost, že nikdo nezavolá vysoká...

Na závěr bylo shrnutí cvičení a také statistika a je nepříjemným zjištěním, že nejčastějším problémem ve městě, kde žiju jsou požáry. Je to dáno stárnoucí populací a i stářím domů, takže je třeba si dávat bacha a nezapomenout obnovit pojištění požáru, tajfúnu a zemětřesení...


Bylo to zajímavé cvičení a myslím, že se ho zúčastním napřesrok znovu...Je lépe být připraven, než se pak divit a poslední zprávy dávají jen za pravdu. Samozřejmě, že se modlím za to, aby se nic nestalo, ale nemohu ovlivnit přírodní živel, tak ovlivním to, co ovlivnit mohu. Takara

Žádné komentáře:

Okomentovat