středa 31. července 2019

Lokální matsuri deluxe


Letošní letní matsuri se opravdu vydařily. Musím se přiznat, že jsem po dlouhé době oblékla yukatu a zjistila, že moje tělo s yukatou nespolupracuje hlavně v oblasti pasu...rozhodla jsem se s tím něco dělat, protože pokud bych to nechala, jak to je, pak bych se musela "vycpávat" různými stočenými ručníky, abych dosáhla rovné linie a ne křivek, jaké mám...Vycpávky jsou hrozně nepohodlné, takže raději bez nich. 

 

Pro příštích pár let jsem si oblíbila slunečnicovou yukatu. Líbí se mi, že je tmavější (takže v ní nevypadám super tlustě haha) no a slunečnice se mi prostě líbí, provázejí mě celou dobu, co bydlím tady. Slunečnice prostě zbožňuju. Jinbei, které má oblečené můj syn je letos naposledy a budu muset koupit nové, protože rukávy a nohavice začínají být krátké. Přesto na tento design nedám dopustit...


K slavnostem patří pití. Japonci pijí hodně. Mají svoje "nomikai" což je setkání po práci za účelem pití s šéfem, kde se nemohou zlít do němoty, ale pořád mají co pít a kultura piva k večeři je závislá od rodiny, ve které Japonec vyrůstá. Různé CM podporující alkoholismus jsou tu k vidění častěji než tomu bývá v Evropě. Nicméně japonské pivo je něco na co si člověk musí zvyknout. V porovnání s českým pivem nic moc. Já jsem si na něj zvykala 9 let. Trvalo to a dnes už si sem tam pivo dám i to japonské. Víc než pivo se tu pije shochu a různé pálenky z rýže nebo z ume (umeshu) nic pro mě. Destiláty moc nemusím a jdu spíše s chuuhai, což jsou ovocné koktejly s bublinkami a s 3-6 procenty alkoholu, takže skoro džus. Víno v Japonsku nedávám vůbec. Z nějakého důvodu se mi znelíbilo....


Slavnosti jsou příležitostí jak vytáhnout z kapes rodičů více peněz. Sladkosti, hračky, zábavy za 100 yenů nebo taky za 800. Záleží kolik jste ochotní zaplatit. Já jsem malýmu koupila jenom jednu hračku a dovolila jsem mu vylovit pár hopíků, ale tím skončil. To víte měsíční rozpočet je tak napnutý, že se rozhazovat neodvážím. Doma mi leží štos složenek s výzvou zaplať:-D 


Kromě zábavy v podobě her slavnosti v létě obnáší "bon odori" tradiční tanec v yukatě (či kimonu)...Tancuje se za chůze v kruhu a mění se poloha těla společně s pohyby rukou. Je to jednoduchý tanec a i když jste začátečníky, tak si můžete tanec užít, protože na pódiu tančí profesionálové, takže od nich můžete tzv. opisovat. Hudba je tradiční japonská (shakuhachi, koto, taiko atd...) V naší čtvrti máme opravdu dobré bubeníky, takže o hudební doprovod je vždy dobře postaráno. 


Součástí slavností jsou různé zdravice od lidí, kteří jsou nejvýše ve čtvrti, od organizátorů, od lidí z města atd. atd. Zpravidla prvních 10 - 20 minut se mluví o prosperitě, děkuje se všem zúčastněným a také se mluví o počasí.  Jak se vydařilo a nebo naopak jak bude asi pršet. 


Důvodem proč letošní matsuri byly deluxe byl jediný. Přijela politička z naší čtvrti, které se podařilo dostat do něčeho jako je zastupitelstvo u nás v ČR. To je důvod, proč letošní matsuri měly pódium, lampióny atd. dokonce se rozdávaly nanuky...haha (vzpomněla jsem si na Hrabišovy koblihy a musela jsem se smát)...Tak či tak slavnosti byly opravdu luxusní na tak malou čtvrť to bylo opravdu něco :-) rozhodně jsme si to užili. Jsem zvědavá, jak budou vypadat slavnosti příští rok...Nechám se překvapit.


I příští rok máme v plánu jít, protože mít o matsuri jen 5 minut od baráku je super. Člověk si rád vezme yukatu, když nemusí cestovat na kole, a pak vlakem  nebo se převlékat na veřejném wc. Nicmoc i když japonské veřejné záchody jsou o dost čistější (ale závisí na lokalitě ve které se nacházíte, nic není perfektní na té naší krásné Zemi) Tak zase naviděnou za rok. Takara



Žádné komentáře:

Okomentovat