Jeden z opožděných článků o festivalu, při kterém se hází pražené sójové boby, které se nazývají fuku mame nebo jen mame. Těmi zaháníme neštěstí z domu. Neštěstí symbolizují stvoření zvaná Oni.
Ti jsou různých barev, ale nejčastěji je máme v červeném a modrém provedení, ale můžeme se setkat i se zelenými a žlutými. Jejich vzhled připomíná české čerty a jejich funkce "strašit děti" je stejná, ale přece je zde pár odlišností. Oni mohou mít jeden roh ale i klidně tři, dva rohy jsou běžné. Dále mají kalhoty vyrobené z tygří kůže a nosí většinou kyj. Obývají podzemí, ale i některé ostrovy. Například ostrov Meigijima, který má kanji vytvořenou z kanji žena a ostrov. Tzn. jedná se o ostrov žen a zjevně vše špatné pochází od žen a tak tedy i Oni.
"Oni" nemají rádi "fuku mame" šťastné sójové boby, ale také pichlavé větvičky cesmíny, na které se napichuje hlava sardinky, které slouží jako talismany. Tyto talismany nejsou společné pro celé Japonsko, je to spíše regionální tradice. Talismanům se říká "hiragi iwashi". A údajně to funguje jako repelent na Oni, protože je štípe v očích. Hází se pražené sójové boby a říká se: " Oni wa soto, fuku wa uchi " a znamená to volně přeloženo: "neštěstí z domu a štěstí do domu".
Ale to zdaleka není vše: Setsubun vychází na 3. února a jedná se o oslavu přechodu roku a období. V podstatě Setsubun je něco jako Silvestr. Po Setsubunu nám začíná Jaro "risshun kyou" možná ve starém Japonsku bývalo Jaro dříve, ale pro mě osobně začíná jaro s rozkvetlou kawazuzakurou a nebo méně romanticky s prvním zabitým švábem...
Jak se Setsubun slaví různě a v poslední době převládá názor děti příliš neděsit a nepůsobit jim trauma, ale pořád se najde dost rodičů či učitelů, kteří si Setsubun užívají. Takže místo človíčka přestrojeného za Oni se používají plakáty, krabice a pražené boby, které se používají k zahánění ďáblíků jsou nahrazovány barevnými balónky a to z důvodu, že malé děti si mohou strčit sojový bob kamkoli (ucho, nos, atd...), změna je tedy z bezpečnostního důvodu...Pro házení sójových bobů tu mají název "mamemaki" tento název uslyšíte ve školkách, kdy se rodičům říká, že se budou dělat "mamemaki" spíše než Setsubun, protože Setsubun je název časového úseku, přechodu ze zimy do jara.
Doma se slaví tak, že se nad dveře zavěsí větvička s rybí hlavou. Připraví se krabička se sojovými boby. Oni většinou přichází ráno, ale není to pravidlem. Hází se na ně sójové boby se slovy "Neštěstí ven a štěstí do domu." Někdy si děti nasazují masky ďablíků a mají z toho srandu.
Sójové boby se také konzumují. Nicméně zde se pravidla rozcházejí. Zatímco v Kansai je jedí podle pravidla "váš věk plus 1", staré lunární počítání věku je od početí, kdy v době narození už vám je jeden rok (lunární rok). V Kantou se baští různě a většinou, jen podle svého věku. Pokud je vám 5 let, tak sníte 5 sojových bobů. Pokud je vám 100, tak vám potrvá nějakou chvíli, než 100 sojových bobů zbaštíte...
POZOR! Malým dětem se boby nedávají. Dva roky zpátky tu byl případ 4 letého chlapce, který bob vdechnul a nikdo o tom nevěděl. Vinou vlhkosti v plicích bob nabobtnal a chlapec se udusil. Takže pozor na to, stejně jako u mochi i boby mohou být nebezpečné.
Všechny tyto tradice jsou očišťovací. Mají nás očistit od neštěstí z předchozího roku a umožnit nám začít znovu s čistým štítem. Snad se to všem letos podařilo a letošní rok bude lepší než ty dva předchozí. Takara
Chlapci tak rychle rostou.
OdpovědětVymazatO těchto zvycích jsem nikdy neslyšela.Líbí se mi,že mají svoje tradice a nikomu je nevnucují.Nemám ráda importované svátky.Myslím,že my máme svoje pěkné oslavy...
Přeji krásný den a dobré zdraví ☺