úterý 1. února 2022

Kawazu zakura aneb růžová sakura

Jednou ze zajímavých ani ne tradic, ale spíše kulturní zvyklosti je japonské sepjetí s přírodou. V zimě jsou to tsubaki, na jaře ume a sakury, v létě ajisaje a na podzim červené listí. Každá změna v přírodě a hlavně na tom, co zrovna kvete je důvodem k zastavení a focení jako o život. A nebo je čas na piknik. Jako v případě sakur.

Kvetoucí sakury mají své kouzlo a květ sakury můžete spatřit na mnoha místech v Japonsku jako dekoraci. Sakura k Japonsku neodmyslitelně patří. Každý rok se v Japonsku dělají předpovědi, kdy sakury vykvetou a na mapě Japonska vám vyznačí i oblasti, kde právě sakura kvete (to samé se děje na podzim s červeným listím). Japonci díky relacím a sakurovém zpravodajství vědí, kdy a kde je třeba být. Sakura kvete v březnu, ale sakura jako taková má řadu odrůd a díky tomu některé kvetou už koncem února a jiné až v polovině března. Odrůdy se liší od sebe i barevností od sněhobílé až po tmavě růžovou. Mezi růžové odrůdy patří kanzakura, která kvete také mezi prvními, ale narozdíl od kawazuzakury čas mezi kvetením a rašením zelených lístků je kratší. Mojí oblíbenou odrůdou je drůhá zmíněná kawazuzakura. Květy má v typicky sakurovském tvaru a barevnost je od světle růžové po tmavě růžovou říká se jí "kawazuzakura" a tu mám nejradši.

Kawazuzakura je růžová sakura, která kvete mezi prvními. Hojně zastoupená v Hakone a Odawaře. I to je příhodné, protože to k ní nemáme daleko cca 20minut. Moje nejoblíbenější místo je Shin Matsuda. Kromě Kawazuzakury se zde nálézá levandule (ne na jaře) a žlutá kytka, která mi připomíná trošku petrklíč, ale petrklíč to určitě není. Nejsem botanik, takže mou neznalost určitě omluvíte.

 Kromě Kawazuzakury je Shin Matsuda oblíbená i pro tradiční ruční výrobky, sladkosti a krámky s různými dekorativními předměty. Když jsem přijela do Japonska porpvé měla jsem tendenci nakupovat vše, bez ohledu na to, zda to mám kam dát, či ne...Za dva roky, co tu jsem už jsem se trošku posunula...nadšení je stejné, ale dřív než něco koupím se rozmyslím, kam to vůbec dám a jakmile zjistím, že nevím, tak to nekupuju... 

Na mě je tohle velký posun...tomu věřte. Loni jsem dostala darem origami krabičku složenou z dvaceti origami papírů, mazec...i letos jsem byla obdarovaná, i když jsem se bránila, že jsem "skoro místní", tak jsem dostala přívěšek na klíče panenku Kokeši...Tohle je podruhé na tom samém místě, i když v jiném obchodě...:) A kromě obchodů tu najdete dětskou výstavu origami a je docela mazec, co japonské děti dokážou vytvořit a také je tu k vidění výstava panenek. Právě v čase Hinamatsuri stojí za to se do Shin Matsuda podívat. Ale to není vše!

Z Shin Matsudy  při jasné obloze uvidíte Mt. Fuji a okolní horská panoramata stojí opravdu zato. Zasněžené vrcholky se s příchodem jara pomalu mění na zelené a v kombinaci s modrým nebem se jedná o nádherné kontrasty barev. Pak už jen stačí si donést s sebou plachtu nebo deku a udělat si piknik pod rozkvetlými sakurami, což mají Japonci ve velké oblibě, naneštěstí na piknik není Shin Matsuda dělaná, takže lidé sedí a jedí, kde se dá. Člověk nemůže mít všechno...Takara 

1 komentář: