středa 27. dubna 2022

Zpátky do práce...myšlenky na budoucnost...

Poslední dobou nic nestíhám. Musím říct, že jsem si mateřskou užila, snad až na každodenní interakci s ex-partnerem. Když si odmyslím tohle, tak jsme se měli fajn. Samozřejmě mateřská v Japonsku znamená, že se dostanete do dluhů snadno a rychle. Pokud jste v pracovním procesu a vaše společnost vám umožní jít na mateřskou máte rok doma a peníze vám chodí co dva měsíce, ale pokaždé se musí vyplnit formuláře, které se posílají do Tokya, dále do Kansai, a v Kansai z kanceláře na úřad práce, takže nemáte jistotu, kdy vám peníze přijdou a dostáváte se do situace, kdy nemáte dostatek peněz. Pokud jste v manželském svazku, tak vás to neohrožuje existenčně, ale pokud jste svobodná matka, pak je to dost blbé. Takže jsem se snažila vrátit do práce tak rychle, jak to šlo.

Nebylo to jednoduché. Rok mateřské mi končil v lednu a školní rok začíná až v dubnu. Šance, že by malého vzali do školky koncem školního roku se rovná nule. Ze zákona můžete dvakrát prodloužit po půlroku. Tak jsem prodloužila do června a doufala jsem, že dostanu školku od dubna. Povedlo se!

Nicméně běžně je školka do 19.00 večer, ale tahle školka má pravidla, že jednoleté děti mohou chodit pouze do 18.00. Pokud máte smlouvu od 9.00 do 18.00, pak máte problém a jak velký problém to bude jsem měla zjistit záhy. 

Moje práce obnášela dvě hodiny výuky ráno a dvě hodiny odpoledne, většinou se končilo do 17.00, ale do 18.00 jsme měli vyplněný tím, že nás společnost posílala přes celou Kanagawu do Tokya. Takže technicky jsme byli doma po 18.00 a to znamená, že jsem si musela zajistit hlídání. Poprvé v životě. 

Našla jsem jednu ze společnosti Poppins, ta vypadá hodně profesionálně a člověk za kvalitu platí hodně. Za jednu hodinu platím 1000Kč. Tzn. za celý měsíc bych musela dát 20 000Kč a to v případě hlídání jednoho dítěte na jednu hodinu. Levnější varianta je přes městský úřad, tam platíte jen 300Kč za to samé. V obou případech mají certifikáty a je vše hlídané. Někdy nabízejí i kamerový systém (já mám svůj vlastní). Druhou paní na hlídání jsem našla v místě bydliště a jsem hrozně vděčná za to že ji mám. Obě. 

Vstanu v 5. Pomaličku si udělám, co je třeba (oblečení, make-up), nachystám snídaně a kouknu, zda jsou všechny tašky sbalené. A ráno hodím malého na 7.00 do školky vrátím se domů za velkým, čekám do 7.30 uklízím apod. Pak vyrážím do práce a sleduju velkého na kameře, protože slezací čas pro děti, které jdou ve skupině do školy až v 7.52. Přes kameru pac a pusu (nesnáším to, ale co můžu dělat) no a velkej se nachystá, vezme tašku a zamklne a hurá do školy. 

Jakmile škola skonči, tak jde do družiny, která je ve škole, ale samostatným subjektem. Tzn. pokud chybíte, musíte volat do obou zařízené zvlášť. Gakudo, jak se družina nazývá je do 19.00, takže bych neměla mít problém...

To jsem si myslela, ale bohužel, vedení ve společnosti se změnilo a už nebude žádné chození domů po odučení lekcí. Nenene. Ráno začínáme v 9.00 a končíme 18.00 a pořád jezdíme přes celou Kanagawu. V čem je rozdíl? Zatímco často jsem byla kolem 18.00 doma, tak teď do 18.00 sedím v zařízení a vracím se až v 19.30. A tady začíná problém. 

Školka do 18.00 a družina do 19.00 a já se vracím v 19.00...Tak to je problém. Ano mám dvě paní na hlídání, ale tohle mě bude stát měsíčně 160 000yenů zhruba 32 000Kč...Jediný benefit, který byl, že jsme pracovali jen 4 hodiny denně byl pryč a pokud nemůžu vyzvednout děti včas a pořád jezdím na dvě místa denně, pak je možná čas změnit práci. A to jsem napsala svému vedoucímu. 

Samozřejmě probíhá exodus zaměstnanců, ale to se dalo čekat. Nicméně vedení mi domluvilo, že můžu odejít dřív abych stihla vyzvednout děti do 19.00. Samozřejmě, že mi ten čas strhnou, ale pokud budu moci pracovat, pak nemám výhrady. 

Po dvou týdnech jsem unavená, přece jen je to velká změna. Nicméně dokud jsem zdravá a můžu pracovat. Což mě přivádí k otázce, jak se zaopatřit na stáří. Samozřejmě je to japonská penze, ale nebudeme si lhát, až já budu babka, tak to bude o dost méně a to znamená, že budu muset začít šetřit nebo přijít s plánem, jak se zajistit na stáří...V tuhle chvíli "šetřit" je asi jediná možnost. Takara

6 komentářů:

  1. To je teda šílený to se chodíte domů jen vyspat. Kdy stíháte úkoly do školy a kdy chodí děti spát? Nebylo by lepší, kdyby ti víc pomáhal ex přítel. Vím že chceš být nezávislá, ale co to je za život. Já sice taky běhala ráno v půl sedmé s jedním do jeslí a s druhým do školky, ale odpoledne vyzvedávala babička příp. tatínek (jesle byly jen do 16 hod.) školka do 17 hod. Ale až do večera je fakt síla. Nemůžeš mít kratší úvazek? Co tam děláte, že musíte být až do 19 hod. když učíš 2 hod. dop. a 2 hod odpoledne. Chápu nějaká příprava, ale stejně to bys mohla i doma. Vidím, že maminkám moc nepomáhají. Držím palce ať to zvládáš. L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, že pro Čechy je to něco nepředstavitelného, ale takhle se v Japonsku prostě žije. Každý tu dělá na plný úvazek, pouze profesionální ženy v domácnosti si chodí přivydělávat.

      Pokud bych šla na částečný úvazek, tak přijdu o sociální a zdravotní a budu si ho muset platit sama za víc. Taky z částečného nevyžijeme.
      Ex partner žije 600km daleko, takže těžko...
      Japonsko je známé, že pracují dlouho do noci, ale to neznamená, že dělají více práce než Češi. Rozloží si práci tak aby jim vyšla do těch času, kdy sedí v práci. V podstatě si dobu odsedí a předstírají, že jsou busy. Jsou vyjímky, ale drtivá pracovních pozic je taková.

      Ve všedních dnech, pouze do práce a spát a víkendech žiješ na maximum. Proto Japonci nevysedávají doma, když je volno a nejdeš je v parcích apod.

      Úkoly se dělají ve školní družině a spát se chodí kolem 20.30-21.00.

      Máš naprostou pravdu, mohla bych to dělat doma, ale bohužel, změnil se management a chlápek kolem 50tky dělá ramena a jedna z prvních věcí, kterou zatrhl byla práce z domu, máme si ten čas odsedět v některém ze zařízení...

      Vymazat
    2. Nechápu, že alespoň maminky s malými dětmi nemůžou mít nějaké úlevy z té dlouhé pracovní doby zvláště samoživitelky jako jsi ty. Takhle si ty děti vůbec neužiješ. A jak malej zvládá školku? Musí to být pro něj dlouhé. I pro velkého. To jsou fakt galeje pro všechny tři.. A o víkendu nevíš co dříve. A co když děti onemocní, zaplatí ti to? No nezávidím, musí to být těžké. Přeji hodně síly a zdravé děti.

      Vymazat
    3. Ted jsi uhodila hrebicek na hlavicku. Nejvetsi duvod proc lidi nemaji/nechteji/nemohou mit deti. Protoze system funguje na "pracujicich lidech" flexibilnich a delajici pres cas. Zadne konicky. Zadny free time po praci. Delas, jdes spat, delas, jdes spat. Proto se Japonky snazi klofnout bohateho chlapa nebo takoveho, co vydelava aby mohly zustat doma a chodit max na parttime.

      Vymazat
    4. Mas 10dnu dovolene na rok. Pokud je vycerpas, tak je to neplacene. Osetrovacku tu nemaji. Pokud je dite nemocne,tak mas ten den nula nebo hur strhnout penize z vyplaty pokud ji mas fixni.

      Vymazat
  2. No to je hrozné, žádné ohledy na děti a ta dovolená je opravdu tak krátká u všech? Tady je dovolená 20 až 25 dnů v roce. A když onemocní dítě do 10 let, tak máš nárok na ošetřování 9 dní max, ale samoživitelky to mají delší max. 16 dní. (mám už děti dospělé tak jsem se na to podívala. Vidím, že je to déle než dříve. Samozřejmě pokud bys byla víc doma než v práci, tak by se jim to taky nelíbilo a můžeš o práci taky přijit. Takže se využívají babičky pokud to jde nebo práce z domova (teď v době coronaviru to bylo běžné).
    No máte to těžké zvláště teď když jsou děti ještě malé. Až budou chodit oba do školy, tak to snad bude lepší. Starší se postará o malého. Kéž by zaměstnavatel dostal rozum a nenechával tě tam zbytečně do 18 hod. a mohla jsi chodit jako dříve. Ale chlap to většinou nepochopí protože takové starosti nemá. Přeji pevné nervy a hlavně ať jste zdraví. Moje děti byly po nástupu do jeslí nemocné často. Že by japonské děti byly odolnější?

    OdpovědětVymazat