středa 15. května 2019

Z kapra drakem aneb Koinobori

Myslím, že jsem před lety pověst o kapříkovi, který se chtěl létat na blogu napsala nicméně ve zkratce ji připomenu. Kapřík chtěl létat, a tak skákal a skákal a skákal až doskákal až do nebe, kde se z něj stal drak a tento přerod z kapra do silného draka je žádnoucí pro malé Japonce, kdy malý chlapec se stane silným mužem, proto jsou létající kapříci zvaní "koinobori" symbolem "tango no sekku" což je den dětí ovšem v tradičním pojetí pouze pro chlapce..Dívky mají svůj den 3.3. a je to festival Panenek zvaný Hinamatsuri a chlapci slaví 5.5. a vystavují se tzv. go gatsu ningyou to jsou "květnové panenky" a vystavují přilbice či celá samurajská zbroj v prosklené skříňce. Někdy se vystavuje i figurka obtlostlého kluka s červeným bryndákem s kanji značící zlato a jedná se o hrdinu zvaného Kintarou...




Kapříci mají různé barvy a většinou se vysvětluje že největší kapr je otec, menší matka a nejmenší děti. Nicméně někdy se říká, že střapec, který je na vrcholu symbolizuje matku, která je duší rodiny a kapři jsou otec a děti. Nicméně toto vysvětlení jsem slyšela pouze od jedné Japonky, takže může jít regionální záležitost. Nicméně prodávají se i sety, které obsahují barevný střepec a pouze dva kapry. Dělala jsem si z toho legraci, že se jedná o set určený "samoživitelům" jeden rodič a jedno dítě...Těžko říct, kde je pravda. Ovšem mě se líbí více vysvětlení, že střapec je něco jako "lucky charm" a kapříci jsou podle velikosti otec-matka-děti...



Koinobori se vystavují už od poloviny dubna až do 5.5., pak se výzdoba uklízí, ale není zde pravidlo, že pokud se opozdíte, tak se něco zlého stane. V případě Hinamatsuri se panenky musí uklidit 3.3. večer jinak se dcera neprovdá nebo se provdá až ve vyšším věku, což pro Japonce žádnoucí dříve nebylo, ale dnes už jsou poměry volnější...



Na koinobori můžete narazit naprosto všude. V běžných domech, kde vystavují od nejlevnějších setů za cca 1000yenů až po luxusní sety, které stojí 40 000yenů...V domě v Zama City jsme měli tento luxusní set a na střapci bylo napsáno jméno syna, ale bohužel jsem ten set nechala v Zama City po odstěhování a ač o něj prosím každoročně letos už jsem to vzdala a koupila jsem pěknější set za 10000yenů...Stále mi chybí go gatsu ningyo což je samurajská helma pěkné sety vycházejí na 200 až 400 tis yenů...ale ucházející lze koupit na Amazonu za 30 000 až 50 000 yenů. Už jsem jeden kupovala, ale můj roční syn na něj vylezl a rozbil skříňku...nebylo možné to opravit, takže byebye prachy...:-) až budu mít nějaké peníze bokem, tak mám v plánu koupit to samé znovu, ale zatím peníze bokem jsou něco, co se mi obloukem vyhýbá... Tradicí je, že set se dědí nebo ho kupují prarodiče, ale v našem případě není, kdo by ho koupil, tak se musím snažit...v Zama City má malej set za 200 000 yenů nicméně opět ex ho nehodlá malýmu dát (nabízela jsem uhrazení poloviny, ale ani to neprošlo), i když je na tom jeho jméno...škoda, protože byl opravdu pěkný...




Koinobori a Fuji Matsuri v Kameido jsou jedním z opravdu pěkných míst, kde na kapříky můžete narazit. Kameido Kapřící jsou krásně malovaní a i když nestihnete kvetoucí wisterie, tak se můžete pokochat alespoň místní výstavou kapříků. http://zestinusakur.blog.cz/1605/wisterie-aneb-kdo-pozde-chodi




Dále se Koinobori vystavují při řekách a v Kanagawě se nalézá jeden z nejlepších míst vůbec při řece Sagami...Vystavují až 1000 kaprů, ale letos jich bylo o dost méně, než v minulých letech. Většinou jsou přes řeku natahována ocelová lana a je jich celkem 5, letos  jich bylo pouze 4 a rozdíl byl patrný už z dálky...Sagami-gawa nabízí místo pro BBQ, stánky s jídlem a různými krámy, levnými hračkami apod...V blízkosti řeky se nalézá i chrám malé aquarium s brouzdalištěm. Letos poprvé jsme zažili chladnější počasí a vydatný déšť, takže se nebrouzdalo. Obloha byla potemnělá a kapřící moc nevláli, protože byli mokří od večerního deště, takže vypadali spíš jako prádlo v sušárně. Nicméně pozitivem bylo méně lidí, takže jsem si poprvé prošla stánky vlastním tempem a dokonce jsem se mohla sem tam i zastavit.



Do aquaria jsme nešli, protože tam byla asi 20 metrová fronta před budovou a šli jsme rovnou na bus. Sotva bus zastavila na zastávce, tak se spustil takový liják, že jsem si pomyslela, že načasování máme víc než perfektní. Když jsme vystoupili déšť ustal, a tak jsme domů dorazili relativně v suchu. Samozřejmě letos výlet k Sagami-gawě byl jen zdvořilostní zabral pouze do oběda, a pak jsme si to šupajdili domů, takže pro příští rok si hledám nové místo s Koinobori...
Přeji pěkný den dětí! Takara

2 komentáře:

  1. Hezky, :). A donesli jste si želvičku? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedonesli jsme si želvičku, mám špatnou zkušenost se zlatou rybkou ze slavností, která pošla za ani ne 2 hodiny...želvičky moc nemusím, takže jsme nebrali...:-)

      Vymazat