sobota 20. listopadu 2021

Zápisky z cest: Yugawara

článek z roku 2014
Vyjeli jsme si na víkend, ano slyšíte dobře...udělalo se mi trošku lépe, takže jsme si zabalili a vyjeli vláčkem směrem Atami, ale nejeli jsme do Atami, vystoupili jsme o zastávku dříve v Yugawaře. Yugawara je proslavená onseny, krásnými chrámy a hikingem. Trasy v Yugawaře jsou krásné, ale v tuhle chvíli pro mě znamená mírnější kopec smrt, takže si na hiking musím nechat zajít chuť.


My jsme přijeli za matsuri a ne nebyly to jen tak ledajaké slavnosti. V Yugawaře potkáte řadu věcí, například bambusy, do kterých někdo vrtal díry nebo vyřezával, tyto slouží jako dekorační lampy a právě taková přehlídka lamp se měla v Yugawaře konat, ale až v noci. Tak co ve dne? Za denního světla jsme se šli po památkách, vodopádech, dýňovém muzeu, galerii japonského výtvarného umění...Obešli jsme spoustu chrámů, většina z nich byla mladšího data, takže nebyly tak úžasné, jako jinde ale o to více zaujaly velké rozložité stromy (sekvoje?) některé byly až 600 let staré...U jednoho chrámu měli jako atrakci velký kamenný obličej...oči na mě působily trošku děsivě :)

Procházeli jsme se podél řeky a viděli jsme pár opravdu krásných vodopádů. Zašli jsme do místního parku, kde probíhala příprava na matsuri. Po parku pobíhala policie a vyměřovala bezpečnou zónu, protože se v noci měl odehrávat i ohňostroj, ale ne jen tak ledajaký. V Yugawaře je tradiční ohňostroj hodně odlišný od běžných ohňostrojů v Japonsku...Je takový, jak to říct? Vertikální je to pravé slovo :) (viz fotografie)

V 3 odpoledne jsme si šli odpočinou na hotel. Na recepci nás přivítala milá paní, která si hned všimla, že jsem těhule, takže mě zavalila otázkami (co to bude, kdy to bude apod...) Sakra...už to začíná být vidět a to jsem v závěru 4.měsíce...sakra... Nicméně, díky tomu jsem dostala měkčí a lepší obi na převázání hotelové yukaty...Za to jsem byla vděčná :) Ubytovali jsme se a v 6 večer hurá na večeři, která byla typicky japonská a v hlavní roli bylo sashimi a zelenina. Jak jsem se zaradovala, když jsem na stole spatřila mini-nabe a vepřové masíčko :D asi o mě víte, že sushi a sashimi příliš nemusím a teď v "jiném stavu" mi syrová ryba nic moc neříká...ale to tzv. nama tamago (syrové vajíčko) taky ne...nějak teď syrové (rozuměj čerstvé) nedávám. Po večeři jsme se na půlhodinky natáhli. 

Je to tady! Hurá ven! Šli jsme se projít k řece a na nábřeží. Řeku lemovala dekorace v podobě bambosových lampiček, některé lampy, byly umístěny i v řece a na nábřeží probíhala soutěž o nejlepší vyřezanou bambusovou lampu. Bylo opravdu těžké vybrat a měla jsem pocit, že mezi hodnocením převládlo ne hodnocení zručnosti a obtížnosti motivu, ale co bylo motivem....Lampa s kočkou vyhrávala na celé části :) Později jsme se přesunuli do parku a měli jsme štěstí, šli jsme hned do první řady. Super!?

Slavnosti zahajila taiko bubenická skupina a já je docela litovala, protože všichni byli natěšení na hanabi, takže potlesk byl spíše vlažný a ve stylu, jupí teď bude ohňostroj! Chudáci...:) Pak začal samotný ohňostroj, který měl dvě části. V první přišli lidé v pestrobarevných oblečcích, kteří nesli nějaké roury, že kterých začaly létat jiskry. Vypadalo to něco jako prskavka, ale prskavka pro obra.... Bylo to vskutku nádherné, ale taky nebezpečné. Jeden chlápek tu rouru nesl více v poloze vodorovně a ta blafla a poslala jiskry přímo na něj. Naštěstí byl chlápek dost rychlý, tak rouru položil dírou k zemi a oheň tím udusil. Navíc k dispozici byli i požárníci a přenosné hasící přístroje, takže se mu nic nestalo...Zlaté jiskry létaly do vzdálenosti 5 metrů a v takovém počtu, že to vypadalo jako zlatý déšť. Krása!

Další částí byl ohňostroj řízený, šlo o raketky vystřelované do vzduchu. Vše ve vertikálním duchu, jak světelné efekty, tak kouř. Druhá část nebyla (podle mě) tak velkolepé a fotky jsou podle toho. První část ohňostroje zvítězila na celé čáře. Vyhrazená bezpečná zóna trošku selhala a ukázalo se, že sedat si do první řady má i svá negativa, protože babku za námi trefil rozžhavený kus z nějaké raketky. Babča měla kabát, takže v pohodě a kromě šoku se jí nic nestalo, protože ten kus sebrala, a pak ukazovala každému na potkání...:D

Ohňostrojem skončily matsuri a ve stáncích raketově začaly klesat ceny, aby se vyprodal veškerý sortiment...My jsme byli nacpaní ještě od večeře, takže jsme nekupovali nic a šli jsme se ještě naposled projít po nábřeží a pokochat se stovkou lampiček, které svítily na každém kroku...Pak už jen na hotel a hurá do soukromého onsenu. V Japonsku se dříve říkalo, že těhotné do onsenu nesmí, ale doktoři svůj názor na onseny přehodnotili, takže mi bylo řečeno, že do onsenu můžů, ale ráchat se hodinu v horké vodě raději ne, protože bych mohla po výlezu z onsenu omdlít...tak jsem si dala 10 minut a šlo se na pokoj...A spát...

Na druhý den začalo pršet, jak měl v pondělí do oblasti Kantou tajfun číslo 18, takže jsme to na zbytek dne zabalili a jelo se domů...Další tajfun číslo 19 se očekává na příští víkend, který má bohužel být prodloužený, takže se asi pojedem pobavit do Tokya a na nějaké delší cestování se vykašleme, protože by nám pršelo až moc :) Příště to bude pro změnu z Tokya, které máme skoro, co by kamenem dohodil :) tak zatím...Takara

2 komentáře:

  1. 10 minut v horkém onsenu na mě bylo tak akorát a to jsem ani nebyl těhotný :-).

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkné povídání,jako vždy ☺

    OdpovědětVymazat