sobota 22. února 2020

七五三祝 Shichi-go-san aneb osobní zkušenost 11/15/2019

Čtenáři, kteří mě znají už déle a našli si mě na mém prvním blogu na Blog.cz v roce 2011 ví, že zásadně nedohledávám info na netu, protože pracuji s informacemi, které vím, slyšela jsem a nebo zažila na vlastní kůži. Důvod? Chytrého může dělat každý, stačí znalost Google a je hotovo. Nemám čas hrát si na chytrou či znalkyni japonské kultury. Vše co zde prezentuji jsou osobní postřehy a zkušenosti. Nic víc, nic míň...Dnes to bude shichi-go-san obřadu, který jsme absolvovali s malým.


7-5-3 oslava, kdy slavíme děti, které v tomto školním roce dosáhnou 7 (dívky pouze), 5 (chlapci pouze) a 3 (dívky pouze). Malýmu bude 5 let na jaře, takže spadá do skupiny dětí, pro které je připraven shintou obřad. Je to speciální den a vyžaduje speciální přípravu. Podobně jako Omiyamairi což je první návštěva Shintou chrámu v životě člověka (novorozené miminko 2měsíce).


Koncem září mi přišla přihláška, k účasti na obřadu. Obřad stojí 5000yenů (1000Kč) ale to nejsou jediné výdaje. Musím si zapůjčit nebo zakoupit hakamu. Nejlevnější stojí 15 000 yenů (3000 Kč) a nejdražší stojí až 150 000yenů (30 000 Kč). Rozhodla jsem se koupit ji za  15 000yenů nějak to nehrotím, protože rozpočet je daný. Dále kromě hakamy musím objednat fotografa. Studio Alice je jedno z nejlepších, takže půjdu tam stejně jako jsem byla když jsme fotili na Omiyamairi.  Velmi drahé, pamatuji si, že za dvě fotky v ozdobných deskách se platilo něco kolem 30000 yenů (6000Kč) takže bych si měla připravit něco kolem 50 000yenů (10 000yenů) na tuhle srandu. Samozřejmě se budu snažit vyřídit to co nejlevněji. Je to sice jen jednou za život, ale právě díky tomu jsou služby s tím spojené super drahé. Nic pro svobodné matky. Tak takový byl plán...Hakamu jsem objednala přes Amazon a studio bylo narvané k prasknutí, takže odsunuto na neurčito, ale definitivně budeme fotit letos.


Hakama byla největší challenge, co se oblékání japonských oděvů týče. Jestliže jsem měla pocit, že Yukata je obtížná, tak pár let cviku a oblékání podle Youtube mi dalo dobrou školu. Nicméně na hamamě jsem si pěkně vylámala zuby. Bílá vrstva a převaz pásem byl v pohodě. Na to přišla modrá vrstva a převaz. Sukně a malé ozdobné pásy, které se zakončují "motýlkem" ty mi daly...Než přišel den D měla jsem dva týdny čas. Takže jsem vázala a převazovala aby to vzpadalo k světu...




Den D přišel rychle a já jsem si raději přivstala abychom to zvládli. Byla jsem překvapená, že se malému hakama moc líbila a nefrfňal. Snažila jsem se pásy utahovat, jak jen to bylo možné, ale očividně jsem to neutáhla dostatečně, takže "sukně" mu sjížděla dolů a co 10 kroků jsem to musela popotahovat nahoru aby s tím nezametal chodník.


Naštěstí místo, kde se oslava 753 konala byla 5 min od baráku v místní svatyni, takže jsme nemuseli popotahovat až tak moc. Dorazili jsme do chrámu, kde už se shromažďovali rodiny oslavující 7leté a 3leté dívky a 5leté chlapce. Většina lidí bzla oblečená v černé pouze já a pár dam bylo oblečeno jinak než v černé. Já jsem si vybrala slavnostnější zelené šaty a tím jsem skončila. Ano, držím japonské tradice, ale přece jen to dělám po svém.


Přišli jsme do svatyně, postavili jsme se do fronty. Platili jsme 5000yenů za obřad. Dostali jsme chitose ame což je 1000leté cukrátko,  je to taková dlouhá, cukrová a velmi tvrdá tyčka, která se jí jako lízátko a dlouho to trvá, než to zkonzumujete. Dále jsme dostali talisman a tužky jako dárek. Vše uložené v papírové tašce vyrobené pro tuto příležitost. Tašku zdobí želvy a jeřábi. Obojí symbolizuje štěstí a dlouhověkost. Jakmile jsme zaplatili, byli jsme usazení a čekali jsme na začátek obřadu.


Obřad proběhl uvnitř v svatyně, která je většinou zavřená a otevírá se jen při určitých příležitostech jako je například Nový Rok. Posadili jsme se a kněz začal s obřadem, vyvolal jména všech přítomných aby jim bohové požehnali a potom jsme po jednou přicházeli k "oltáři" tam se pokládala zelená větvička s přáním všeho dobrého směrem k bohům, snad nás bohové vyslyšeli. 


Obřad skončil a my jsme se vydali zpátky domů. Celé to trvalo asi hodinu. Spousta lidí se vydala na focení pro tuto událost do specializovaného ateliéru. Já se chystám objednat v dubnu nebo v cervnu. Uvidíme, jak to vyjde. Focení je totiž velmi nákladná záležitost, což je pochopitelné, protože se jedná o událost jednou za život. Ano, vskutku 5 vám je pouze jednou za život...Takara










Žádné komentáře:

Okomentovat