úterý 14. září 2021

O tsukimi aneb pozorování Měsíce

 Jak už jste si asi všimli, spousta aktivit v Japonsku je spjatá s přírodou a dnešní článek vás o tom jen utvrdí. Pozorování měsíce se děje zpravidla v září za jasného úplňku. Je to speciální Měsíc. V angličtině se nazývá Harvest Moon. 

Svátek se slavil podle lunárního kalendáře 8. měsíc a 15. dne v tom měsíci. Odtud se vzal i další název pro Otsukimi a tím je juugoya, což je doslovně 15. večer. No a co, že se to slaví? Je čas sklizní a čas úrody. Musí tedy následovat poděkování přírodě za dary a přízeň v letošním roce. 

Symbolem tohoto svátku je otsukimi dango a také susuki tráva. Společně s měsícem a králíkem jsou tyto symboly pozorovatelné všude. Školy, obchody, pošty aj.  Dango je vystaveno do pyramidy kuliček a jednotlivá patra jsou řazena podle čísel. Nejčastěji jsou to prvočísla. Vrchní kulička bývá žlutá a symbolizuje Měsíc. 

Zmínila jsem králíka ve spojení s Měsícem, ano, je to tak, podle japonské legendy na Měsíci žije bílý králík a co tam dělá? Dupe a vyrábí rýžové knedlíky. Tahle legenda se opakuje na po Novém roce, kdy se ve školkách vyrábí rýžové knedličky jako školní aktivita. Letos jsem O tsukimi vynechala, protože jsem toho měla moc a byla jsem ráda, že mám možnost se vyspat. Nechám to tedy do příštího roku. Takara

Žádné komentáře:

Okomentovat