čtvrtek 16. dubna 2020

Sayounara sakura 2020

Je to smutné...ale je to tak...
letošní sakura season bylo naprosto o ničem a vše je o korona-chan. Bohužel pamatuju strach ze SARS, ale ten se nedostal do Čech, pokud mi pamět slouží a tehdy jsem potkala jen dva asijské spoluobčany v autobusu a všichni na ně koukali jako na mimozemšťany. Letos je to jiné, utichly řeči o tom, jak to je jen slabá chřipka, utichly řeči, jak o nic nejde. Ano, úmrtnost je nízká, ale ne nulová a umřít nechce nikdo. Je velmi smutné číst zprávy o mrtvých prarodičích, čerstvě narozených dětí, ale i mladých lidí, protože ještě zdaleka nebyl jejich čas. 


Každá země se ke koroně postavila jinak. Rychle zavření hranic a drsná karanténa nebo promoření celé země, až po pasivitu a popírání skutečné situace. Japonsko bylo spíše pasivní a čísla mělo proklatě nízká, nicméně jsem přesědčená, že lidi netestovali aby neztratili práci a čísla jsou nízká jen proto, že lidi netestovali. Počet lidí, kteří testovali na koronavirus v Japonsku je opravdu nízký v porovnání s jinými zeměmi. Logika věci je čím méně testuješ, tím méně případů máš. Navíc Japonsko mělo velký zájem na tom, aby se čísla držela nízko. Uhodnete to i beze mě. 

Olympiáda. Letošní Olympiáda je opravdu jedna z těch obtížnějších. Kromě toho, že odmítají dělat Olympiádu na podzim, což by mělo smysl, protože léto je v Japonsku peklo. Nicméně přesunutí na podzim by se údajně krylo se sportovními přenosy v USA (world cup čehosi). Takže se zuby, nehty bránili i jenom přesunutí maratonu na Hokkaido, kde bude o pár stupňů chladněji. Hlavně starostka měla řeči, že to je politický tlak a další blablabla. Paní moc nemusím, to přiznávám. V poslední době je terčem vtipů. Její tři pravidla se stala hitem na Twitteru a někteří lidé neustáli fakt, že říká lidem aby v noci nikam nechodili a tiskovou konferenci svolá v noci, aby tam všichni novináři v noci dorazili...


Ani premiér Abe to nemá lehké. Jeho slib 2 bavlněné masky/roušky na osobu se setkal s výsměchem. Jeho návrh na vyplacení 300 000yenů každé rodině, která se ocitla bez příjmů kvůli korona virusu se setkala již s větším nadšením. Nicméně 300 000yenů vás nevytrhne na dlouho. Pro mě je to dost na dva měsíce, když se super uskrovním. Nicméně cizinci v Japonsku se začínají obávat, že se s nimi nepočítá. Někteří cizinci byli informováni, že si o podporu mají říct své zemi. Což je nehorázné, zvlášť v případě, že jedinec má PR v Japonsku a odvádí daně do japonské kasy. A že nás škubou pořádně o tom žádná. 

Pak se ovšem paní premiérová vyfotila před nějakou restaurací u kvetoucích sakur a oheň byl na střeše. V době, kdy slyšíme, že korona tam a támhle, že nemáme chodit na místa, kde je hodně lidí, jíst venku a hanami jsou zakázané (sakurové slavnosti, kdy se jedná o velké skupiny lidí na pikniku pod rozkvetlými sakurami). V době kdy slyšíme, že si máme odpustit sakury a užít si je příští rok, to někteří Japonci dali Abemu a jeho paní pěkně sežrat. Ona se bránila, že nešlo o hanami, že se vyfotila před restaurací, ale je to obrana z těch, kterým můžete věřit, ale nemusíte. Mě osobně rychlá fotka u sakury nevadí, ale chápu rozhořčení jiných.


Nicméně idiotů, kteří se rozhodli piknikovat v době korony a zpráv o koroně bylo v Sagamihaře dost a dost. Bohužel. Pro lidi bylo těžké odolat. Já jsem odolala a žádný piknik jsem nepořádala nicméně rychlou fotku se sakurou v našem sousedství jsem si udělala též. Neodolala jsem. 

S opadajícími sakurami byl vyhlášen v Japonsku "nouzový stav". Bude trvat až do 6. května a co to bude znamenat pro mě a mé přátele to netuším. Někteří mají strach o práci, jiní vítají možnost zůstat doma. Všichni se ale modlí aby to nechytli jejich nejbližší. Hesla typu "společně to zvládneme" či "společně to překonáme" se šíří po celém světě. Nezbývá nám, než se rozloučit. Sayounara sakura 2020 a modlit se, ať to všichni ve zdraví zvládneme. Jsme v tom společně. Takara 

Žádné komentáře:

Okomentovat