sobota 20. března 2021

Jaký bude školní rok 2021/2022 ve stínu sakur?

 Už je to tak v lednu se mi narodil druhý syn. Porod byl náročný a poporodní kila, posledních 7 se mě drží jako klíšťata. Budu se sebou muset něco začít dělat, protože jsem se vzdálila od své váhy před dětmi více, než je mi milo.  Byla jsem na mateřské od 6týdnů před porodem, takže od poloviny prosince. Zrušila jsem školku velkému, protože do školky jsem dojížděla skoro hodinu a v době korona season, nic co bych musela dělat jako těhotná. Pro velkého to bylo těžké, protože najednou nevídal kamarády, na které byl zvyklý a přišel i o graduační ceremonii, ano nedělám si srandu ze školky v Japonsku se graduuje. Nicméně, ta ceremonie je něco jako rozloučení s předškoláky, jen formálnější a děti dostávají diplom o absolvování školky. 

Takže v prosinci to ještě šlo, dokupovala jsem věci pro miminko. V lednu nastal obrat, už jsem se hýbat nemohla. Otekla jsem. Křížové bolesti, bolesti pletence pánevního, konstantní pálení žáhy a nespavost. Normálně jsem v noci nespala, fakt nekecám. Byla jsem schopná s malým trénovat podepisování, to musí umět do školy a občas do parku, ale jinak jsem byla ležák.

Mateřská je bez financí, stát vám nedá nic, takže musel zafungovat partner a od prosince nás financuje partner, do doby, než mi začne chodit rodičovský příspěvek, který je prvních 120 dní 60% a zbytek do prvních narozenin dítěte je 50%, pak se musíte vrátit do práce. Ale abyste se mohli vrátit do práce musíte najít školku a školní družinu v mém případě. Školní rok začíná v dubnu a končí v březnu, takže leden je konec školního roku, takže družinu a školku budu mít od dubna. Jenže rodičovská končí už příští rok v lednu. Takže co dělat? 

V Japonsku se dá rodičovská prodloužit (o tom se málo ví) pokud doložíte papír z městského úřadu, že jste nedostali místo ve školce, pak rodičovskou můžete prodloužit až na rok, tzn. doma budete 2 roky a ten druhý rok jste na 50%. Vzhledem k tomu, že čas s rodinou je nejdůležitější, rozhodla jsem se podat si žádost pouze do dvou školek (můžete podat až do 8 školek) a vybrala jsem jen ty, do kterých fakt chci. Dobré vzdělání a dostupnost 5 min od baráku. Pravděpodobně se tam nevejdu letos a pravděpodobně se nevejdu ani příští rok, ale pokud budu moci zůstat jeden rok navíc, tak proč ne. 

Velkej se nedostal do systému na školní družinu, bylo mi řečeno, že školní družina je pouze pro pracující matky, což je v pořádku. Hlásila jsem se z důvodu, že se budu vracet do práce v průběhu školního roku, tak aby bylo místo. To mi neprošlo, řekli mi, že si mám podat žádost dva měsíce před návratem do práce a nebo v v dalším řízení na nový školní rok. Že mám počítat s tím, že budu čekat. Vyjádřila jsem se v tom smyslu, že čekat rozhodně nebudu, pokud budu mít školku a budu mít datum návratu do práce, tak se sakra budou snažit mi to místo najít. Protože partner mě podporovat nebude věčně (tak to chci já, on s tím problém nemá) 

Tohle je přesně důvod proč Japonky končí se zaměstnáním, když jde dítě do 1. třídy. Musí se účastnit patrol na ulicích ráno, když jdou děti do školy a odpoledne když jdou ze školy, to je celý duben. Dále se musí podílet na akcích školy apod. To se nazývá PTA (parents-teachers-asociace. Ale ještě větší sranda je, že škola je otevřená od 8.00 a nesmí se přijít dřív, takže s dětmi čekáte doma do 7.50 v mém případě a pak je odvedete na shromaždiště odkud jdou společně do školy a nebo je zavezete do školy v 8.00. Jenže řada zaměstnání začínáte v 9.00 a třeba ze Sagamihary do Tokya to máte hodinu a půl, takže na 9.00 to rozhodně nestíháte. Musíte si najít něco blíž a nebo skončit. Dále školní družina funguje maximálně do 18.00-18.30, takže pokud děláte od 9.00 do 18.00 v Yokohamě nebo Kawasaki, tak to nestiháte. Děti jít domů samy z družiny jít  nemůžou až do 3.-4. ročníku a ani je nesmíte doma samotné nechat, to až od tzv. junior highschool takže zhruba od 12ti let.  Pokud by vás někdo naprášil na sociálce, tak budete obvinění ze zanedbávání dítěte. Takže na to pozor. 

Takže školku zatím nemám a do systému mě zařadí až v od června, protože v dané školce berou děti až od 4 měsíců místo klasických 2 měsíců jako jinde, takže nejsem v příjímacím řízení a budu až od června, takže je jisté, že tenhle rok se tam nevejdu a příští rok nejspíš též ne. Uvidíme. 

Popravdě i kdybych se v červnu dostala, tak nastoupit bych chtěla až v lednu pokud možno. Chci být doma minimálně rok. Chci si mimčo pořádně užít. 

No a velký brácha v příjímacím řízení není, protože jsem doma, takže se mi bude domů vracet v 11.30  v dubnu a posléze se to roztáhne na 14.30. 

Ve školní družině dělají domácí úkoly, takže s tím se budu muset poprat doma sama. Už se nemůžu dočkat. :-) 

Takže takový je výhled od dubna 2021 do dubna 2022. No a co dělám teď?

Jakmile mě propustili z nemocnice, tak jsme začali zařizovat bydlení s miminkem a proběhlo pár nutných změn. Partner tu byl první týden, ale pak musel zpět do Hyougo Prefektury. Během týdne jsme vyřizovali veškerou dokumentaci pro miminko. Takže obíhání úřadu, imigrační apod. pak partner odjel a já musela začít chystat velkého do školy. 


Zameškala jsem rodičovskou schůzku, protože jsem byla v nemocnici. Ale manuál jsme si vyzvedla už předem v prosinci, takže nebyl problém. Kromě aktovky, která se používá 6 let a je pěkně mastná. Cena se pohybuje od 20000yenů (ta se rychle rozbije a opotřebuje) až do 120 000yenů. Cenu na české vydělíte 5. Ale dále předepsané cvičky dva páry, klobouk, set na servírování obědů. V Japonsku děti servírují obědy. Mají bílí plášť, bílou pokrývku hlavy a bílou roušku. Dále plavky a plavecká čepice, to letos neřešíme, protože corona. Dále ochranou pokrývku hlavy v případě zemětřesení nebo požáru. Krabici na výtvarku a do ní tužky, pastely, podložku na modelování, krabici na plastelínu, nůžky, lepidlo, izolepa. Dále průhledné podložky, penál tužky, guma, kastaněty, tašku na věci velkou, taška na knihy z knihovny menší, taška na cvičky dva páry. Jeden je místo bačkor a jeden je do tělocvičny. To je celé a celá sranda bez aktovky přišla na 40000yenů. Naštěstí je to státní škola, tak uniformy ještě neřeší, to se cena navýší. 

Ročně se platí poplatek do PTA cca 300. Dále se přihlašujete do pojištění proti škodám, úrazům. Nabízejí xy programů, kdy nejlevnější je 4000yenů a nejdražší 19000 (platí se to ročně). Dále měsíčně platíte obědy ty stojí 4600yenů měsíčně. Pokud chodí vaše dítko do státní družiny, tak vás bude stát 5000-10000yenů. Soukromý afterschool vás vyjde o dost dráž. 

Pokud máte dítě alergika, pak vás pošlou do specializovaného pracoviště, kam budete muset přijít několikrát na testy, kdy dítě bude jíst jídlo, na které je alergické 3g, 6g, 10g a nakonec 10g třikrát během týdne. To je například v případě alergie na ořechy. Pak vám vystaví papír do školy, co a jak může dítě jíst. Pokud má alergií hodně, pak budete muset vyrábět oběd do krabičky. 

První den ve škole je speciální. Děti se hezky oblečou a rodiče též a následuje vstupní ceremonie. Letos je omezená na jednoho příslušníka z rodiny max. je to z důvodu korony. U nás je entrance ceremony 8. dubna a od dubna začíná velkej chodit do školy. 

Já jsem doma už od prosince, takže měla čas si prostudovat manuál a připravit velkého do školy i co se vědomostí a dovedností týče. Co tedy musí umět japonský prvňák do školy?

1) musí se umět podepsat horizontálně i vertikálně (hiragana)

2) musí umět počítat do 20

3) musí znát barvy

4) musí znát tvary

5) musí znát, kdy má narozeniny,

6) musí znát svou adresu po případě telefon na rodiče

7) musí umět zacházet s lepidlem a nůžkami

Co umět nemusí, ale škola to uvítá: znalost hiragany čtení i písmem a sčítání a odčítání.

V lednu jsem trénovala s malým podpis a v únoru jsem ho naučila číst a psát hiraganou (to je základní japonská abeceda) teď cvičíme i katakatu (to je druhá abeceda, kterou se píší slova převzatá z jiných jazyků). Takže bychom měli být v pohodě.


1 komentář:

  1. No jo, u hiragany a katakany jsem se svými znalostmi skončil. Teď ještě zvládnout lepidlo a nůžky a mohl bych vyrazit do školy :-).

    OdpovědětVymazat