středa 3. března 2021

Japonský Kalendář: 3, března Hinamatsuri (festival panenek)

Hinamatsuri jinak řečeno Festival Panenek. Loni se přiznám, že mi nějak festival unikl, na vše na co jsem se letos zmohla bylo vyrazit s malým do Shin Matsudy se svou kamarádkou a kolegyní G. z Filipín. Kolegyně je v Japonsku sama, její rodina žije na Filipínách a ona ji z Japonska finančně podporuje. Což se jí daří slušně, ale díky pracovnímu vytížení nemá moc šancí si Japonsko užít, tak jsem ji vytáhla ven :-)
V době Hinamatsuri už jsou ume (kříženec švestky a aprikotu, nicméně do angličtiny překládaný jako plum, čili švestka) odkvetlé, a začíná čas kvetení momo, proto se Hinamatsuri nazývají Momo no sekku. Broskev a její květy jsou symbolem Hinamatsuri, i když kvetou až mnohem později. V Kanagawě kvetou momo až současně se sakurami nebo až po nich. Takže v tehle dobu můžeme obdivovat brzy z jara kvetoucí sakuru s růžovými květy. Tato sakura se nazývá Kawazu zakura (občas je to kawazu "ZU" čteno jako dzu)...a když Kawazu Zakura, tak Shin-Matsuda.

Shin-Matsuda je malé horské městečko, které se nalézá blízko Odawary. Často se zde pořádají ume matsuri, sakura matsuri, roubai matsuri atd. prostě kvete tu vše na co si vzpomenete. A sem jsme vyrazili s kolegyní. Bohužel kolegyně není zvyklá na brzké vstávání, takže jsme so daly sraz v Chuo Rinkanu v 10.00...přišla v 11.00 :-D běžně na přátele čekám max 30 minut, a pak jdu domů, nicméně ten den jsem našla zajímavý obchod, tak jsem to tentokrát vydržela. Nicméně vyrazit v 11.00 na cestu, to není nejšťastnější nápad, protože můžete počítat s tím, že tam bude lidí, jako švábů, kolem odpadkového koše...

To se potvrdilo, dorazili jsme kolem 12.00 a lidí tam bylo opravdu požehnaně. Focení bylo obtížné, což moji kolegyni dost štvalo, protože chtěla fotit a v davu se fotí dost blbě...:-D potlačovala jsem svou přirozenost, co to šlo, protože Češce bych asi řekla, že to chce vstát a přijít na sraz včas :-D

Po poledni lidí trošku ubylo, tak jsme vyrazily na výstavku k Hinamatsuri a i na fotky nakonec došlo, takže spokojení byli všichni. Malej si užil taky, takže spokojenost na všech frontách. :-)


Letos jsem víceméně náhodou narazila na Hinamatsuri, které se pořádali v místě, kde jsem se dříve pohybovala. Zvláštní, že jsem na ně nenarazila dříve. Měla jsem v Zama City kamarádku Thajku a ta měla na FB fotky z toho místa. To mě zaujalo a řekla jsem si, že musím jít taky. A měla jsem sakra štěstí, protože panenky byly vystavené poslední den. 

To že byl poslední, šlo poznat z návalu, který tam byl. Převážně rodiny s holčičkami, protože tento svátek je oslavou dívek v rodině. Každá holčička dostává set od babičky. Je to dětský den, ale pro dívky. Panenky se vystavují už od půlky února a 3.3. večer se musí uklidit, jinak by se dívka nevdala, což je pro Japonce stále nežádoucí. 

Chrám se nachází v blízkosti zastávky Soubudai Mae a jde se pouze rovně z kopce kolem místní nemocnice a US Campu. Což je taková malá Amerika v Kanagawě. 
Článek je staronový, takže v něm najdete nové fotografie míchané se starými, ale i tak doufám, že se vám článek bude líbit. Takara

2 komentáře:

  1. Toto je opravdu nádherné povídání.Sbírala jsem panenky v lidových krojí.Mám i japonské.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já kdysi sbírala andělíčky, ale dnes už mám jen jednoho se zlomeným křídlem pro štěstí.

      Vymazat