středa 24. března 2021

PTA aneb drůbežárna po japonsku

 Všichni to známe PTA (Klub rodičů a přátel školy) Parents - Teachers - Association.  Moje první setkání s japonským PTA neproběhlo velmi dobře. Paní, která je zástupkyní za 2. čtvrť na mě v průběhu ledna zvonila asi 3krát. V té době jsem byla těhotná a honit se po schodech nebylo na mém listu přání. Mohla nechat vzkaz s  telefonem na sebe a mohlo se to vyřešit v pohodě. 

Místo toho mi nechala dopis bez telefonního spojení, ve kterém stálo, že chápe, že jsem "busy", ale že má dokumenty, které mi chce předat. A sdělila mi, že přijde v 18.00. Milá paní, kdybych nebyla těhotná, tak bych ani v 18.00 doma nebyla, tak možná ve 20.00, ale rozhodně ne v 18.00. Ten dopis mě nakrkl, takže jsem zavolala do školy. 

Tam už věděli, že jsem těhotná,  a že se nezúčastním schůzky rodičů budoucích prvňáků, paní si tedy mohla ověřit, že teď není vhodná doba aby mi cpala papíry, které mohla nechat v poštovní schránce. Ve škole jsem jim řekla, že tento týden nastupuju do nemocnice (vyvolávaný porod), a že by bylo fajn, kdyby se paní zastavila, až porodím, teď fakt tohle řešit nechci. Dali mi za pravdu a paní se v daný čas neobjevila.

Objevila se následující měsíc, vše proběhlo v pořádku, takže jsem se vykašlala na její pruzení na začátku a spolupracovala. Dokumenty nebyly nic, co by se nedalo dát do schránky, ale budiž pro ten pocit důležitosti. 

Včera přišla znovu sdělit mi, jaké mám úkoly. Po rodičích se chce, aby vstoupili do PTA a pomáhali s různými věcmi. 

1) patrolování v okolí (zda se děti chovají slušně, zda tam není někdo nebezpečný. V současné době máme v Sagamihaře spoustu úchyláků, kteří volají děti do auta, odhalují se nebo chtějí jejich číslo. Mají tu systém info o takových věcech, takže jen tehle týden mi na mobilu přistálo asi 5 varování...) 


2) mi okuri je práce, kdy v 7.50-7.55 srovnáte děti do skupiny, zkontrolujete zda jsou všechny a vyšlete je ve skupině do školy. Tahle práce je rozdělena mezi rodiče po dvojicích a každý den je to někdo jiný. Já jsem dostala čtvrtky s Ms. F. 

3) hata furi na přechodu pro chodce fungují rodiče se žlutou vlaječkou. Jakmile se shromáždí dostatek dětí, tak se omluví, vstoupí do vozovky uprostřed a hlídají děti na přechodě. 

PTA musejí dělat všichni, ale samoživitelky mohou mít PTA odpuštěno. Bohužel některé školy razí heslo, že všichni bez rozdílu a evidentně je to i případ naší ZŠ. O pár domů dál bydlí kamarádky velkého R. Maminka R. bydlí se svou matkou. Je samoživitelka. Pracuje na částečný úvazek. PTA je časově náročné a brát si dovolenou je extrémně náročné. Zaměstnavatel chápe, že musíte dělat PTA, ale radost nemá a později vám to dá sežrat, pokud uděláte chybu.  Takže podepsala papír, že se PTA nezúčastní. Single mother, musí pracovat. Za mě lidsky pochopitelné. 

V mém případě žiju sama. S partnerem je to střídavě: dobrý a na dvě věci, takže na něj nespoléhám. Teď jsem na mateřské, takže patrolování dám a posílání dětí do školy každý den v 7.50, taky zvládnu. Problém nastal s vlaječkou. Bylo mi řečeno, že s sebou vzít miminko nesmím. No, dobře...ale já jsem single a paní mi nerudně odpověděla: tady je plno single mothers...

Tak za prvé: neříkám to z důvodu, že to nechci dělat. Říkám, že se mnou v domě nikdo nebydlí a miminko odložit doma a jít mávat žlutou vlaječkou nemůžu. A za druhé: plno single mothers tu určitě není a i kdyby bylo, tak s tím, že nemám kdo by hlídal miminko nemají co dělat. Prostě paní mi chtěla zavřít hubu. Nepovedlo se jí to. Hned jsem si byla stěžovat a řekla jsem ji tam, že jestli se hodlá ke mě někdo chovat takto, tak jsem jim na PTA vytentočkuju. 

V Japonsku jakmile je spor, tak se nestaví na ničí stranu. Dívají se na problém z více úrovní, takže i když jste v právu, tak vám zapravdu nedají. Nemá cenu se hádat. Nicméně jsem si všimla, že jedubaba má dobré zastání. Člověk, kterému jsem si stěžovala mi řekl, že jedubaba je hodná. Kontrovala jsem, že je to klidně možné, ale v mém případě šlápla vedle a já si to líbit nenechám.

Stejně příští rok se vracím do práce, takže si dítě do školy a ze školy budu vodit pravděpodobně sama z časových důvodů a teď si ho můžu vodit taky, pač jsem na mateřské, takže žádný stres. Jenže nedělat PTA se nevyplácí. 

Proč? Když mi jedubaba předala seznam dětí s tím, jak se mají řadit, jak půjdou do školy, tak kromě toho, že jméno mého syna bylo špatně, tak jsem si všimla, že jméno velkého kamarádky na seznamu není. A je to tady, takže pokud se nepodílíš na PTA oni tě vyřadí ze skupiny. Mazec. A o to horší, že její mamince to nedali ani vědět, dozvěděla se to ode mě. Takže si to představte přivedete dítě na shromaždiště a oni vám řeknou: dítě s námi jít nemůže, pač neděláš PTA. Ano, zdá se spravedlivé, ale brutálně spravedlivé. 

Je něco jiného, když je ženská doma jako housewife nebo dělá na částečný úvazek, pak má čas se kopat do prdele a čas na takovou zbytečnost jako je PTA, protože ruku na srdce. Škola je 8minut chůze a je tam jeden přechod se světelnou signalizací. Nemám pocit, že by se na děti muselo až tak dohlížet, ale jiný kraj, jiný mrav. Nicméně v případě samoživitelek. Vezmete si volno na PTA a přijdete o peníze. V mém případě za jeden den je srážka 2000Kč. Za pozdní příchod též. 

To jak funguje škola a PTA je jeden z důvodů, proč řada matek skončí v práci a věnuje se školákovi. Je to k nevíře. V ČR nástup dítěte do školy je většinou návrat do práce, ale vzhledem k tomu, že v Japonsku nevedou ranní družinu, tak se není čemu divit. Škola otvírá v 8.00 a přivést dítě dřív nemůžete. Pokud začínáte v 8.30 či v 9.00 tak už to do práce nestíháte. Stejně tak odpolední klub. Mají dva typy jeden je přímo ve škole a další jsou soukromé. Ty soukromé jsou dražší pro ty, co se nedostali do školního klubu. Letos jsem se do školního klubu nedostala, protože jsem na mateřské, uvidíme příští rok. 

Takže pokud nejste v PTA, tak je vaše dítě vyřazeno ze skupiny dětí, které chodí spolu do školy a ze školy. Ale tím šikana nekončí. Po 6 letech dítě graduuje ze ZŠ a jde do chuugakou tzn. junior high school, což je něco jako náš 2.stupeň. Při graduaci děti dostávají graduační diplom a manju (pokud znáte o mochi rýžový bochánek, tak tenhle bochánek je z těsta s náplní pastou z červených anko fazolí.) Pokud se na PTA nepodílíte, tak vašemu dítěti manju nedají. Nevím, jak vám, ale ve mě se začala vařit krev. K čemu je PTA? Snad pro blaho dětí. I když se rodič rozhodne PTA nedělat nebo PTA nemůže dělat, to dítě za to nemůže. Tohle mi přijde ubohé. 


Maminka R. volala do školy ohledně vyřazení ze skupiny a vypadá to, že tam bude nějaká schůzka rodičů. Mě nepozvali, ale vypadá to, že můj problém s jedubabou se bude též řešit, takže uvidíme. 

Celkově japonské matky milují se družit a krafat v kolečku před barákem a PTA je jedna z takových drůbežáren, pokud nejsi s nimi, tak to dají sežrat. PTA mi přijde jen jako výmluva, pro některé matky, proč "musí" zůstat doma a cítí se využité. Jo, na zabití času ok.  Chápu, dělat se to musí, pač je to tu zvykem, ale ten tlak na to, aby všichni dělali PTA, i když mají blbou rodinou situaci, ten nechápu. Já jsem chtěla dělat PTA alespoň rok, ale příští rok PTA dělat nemůžu bude to znamenat, že velkého vyřadí ze skupiny, bude to znamenat, že malej nedostane graduační manju bochánek? Těžko říct, ale hádám, že se to brzy dozvím. Takara

4 komentáře:

  1. Přesně podle starého úsloví: Kdo nečůrá s námi, čůrá proti nám. U mnohých organizací časem nepříjemné formální aspekty jejich fungování převáží původně užitečnou funkčnost. Japonci, podle mých zkušeností, pro to mají obzvláštní předpoklady :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ja vim, uz bych si mohla zvyknout, ale ze stejne me dodelalo, jak se chovali k mamince R. docela sok.

      Vymazat
  2. Já jsem četla jedním dechem i starý blog, a pořád mě udivuje, co se ti tam líbí.. je to věc povahy, ale já bych prchala, neměla bych na to. Přítele děda žil pracovně v Japonsku na střídačku několik let ( před rokem 89 ) a bylo to prý hodně náročné a nikdy si na místní mentalitu nezvykl. Smekám, jsi neskutečně silná baba.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. dekuji, ze sem mnou drzis/drzite. Nebylo to snadne. Spousta zmen a prestavek. Moc si toho vazim.

      Vymazat