čtvrtek 29. března 2018

Hina Matsuri aneb festival panenek

3. března máme za sebou, ale já se přesto vrátím k jednomu krásnému festivalu. Jedná se o dětský den pro dívky tzv. Momo no sakku. Chlapci mají svůj den též a to v květnu, tehdy zavlají kapříci a panenky nahradí samurajská zbroj. Chlapecký den dětí se nazývá Tango no sakku ale na ten si počkáme, takže o něm až později.


Nemám dceru, takže o tradicích vím z práce a z doslechu. Ve školkách se vyrabí panenky představující Císaře a Císařovnu. Doma se vystavují sety panenek nejčastěji set obsahuje Císaře a Císařovnu a to je ten nejlevnější, který stojí cca od 50 000 (Amazon) po 150 000 yenů, pokud chce člověk kvalitu. Set se kupuje jen jednou za život a zpravidla ho podědíte nebo ho zakoupí prarodiče. 

Set může být až několika patrový a obsahuje 3 dámy od dvora, 2 ministry, 5 hudebníků a různé symbolické předměty a rostliny a stejně tak i sladkosti a dezerty ku příležitosti Hina Matsuri. 
Pokud máte více dívek v rodině, pak musí každá mít svůj vlastní set. Sety se vystavují po Setsubunu, ale uklízí se vždy 3. března večer, protože pokud by tak neučinili mohlo by se stát, že se dcera nikdy nevdá nebo se značným zpožděním. Proto se set zavře do příslušné krabice a uloží se do klozetu nebo na půdu, tam počká do dalšího roku.  O Hima Matsuri jsem psala každý rok a více do detailů, takže pokud máte zájem o starší články a fotky: 


http://zestinusakur.blog.cz/1703/hinamatsuri-3-brezna

http://zestinusakur.blog.cz/1603/3-brezna-hina-matsuri

http://zestinusakur.blog.cz/1503/3-brezen-hina-matsuri


Moje oblíbené místo pro Hina Matsuri je Shin Matsuda, tu jsem, jak už víte z předchozího článku prokoučovala, takže mi nezbylo, než se kochat na jiných místech, i když to nebylo takové terno. No letos to jaksi nedávám. Nicméně od května už budu zase na cestách, takže se moc těším. Hina Matsuri nejsou pro mě stěžejní, i když ten festival mám ráda, a je to dané tím, že mám pouze syna v rodině, což znamená, že se budu muset snažit v květnu. Koinobori nad Sagamigawa River to bude něco. Koinobori jsou barevní kapříci zavěšení na dlooooooouhém laně vlající ve větru. To si rozhodně ujít nenechám. Takara

Image may contain: sky, text and outdoor
jen velmi malá ochutnávka :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat