středa 2. června 2021

Modrá je dobrá...aneb Ajisai

TENHLE ČLÁNEK je mixem několika předešlých článků, obohacený o videa z roku 2021. Ajisai zbožňuju. Je to moje "sakura season". Letos už jsem byla v Kaisei a plánuju Hakone, Kamakuru, Odawaru a možná Hakusan nevím jistě. Jisté je, že o Kaisei napíšu až později, protože mě čekají jiné články...

Tak tedy modrá je dobrá...
ale růžová, bílá a fialová samozřejmě taky. Máme tu zase červen a to kromě zvýšeného výskytu deštů a obálek, které vás vyzývají k zaplacení daní pro letošní rok, je to měsíc ajisae nebo také hortenzie chcete-li. Musím říct, že název ajisai mi k té kytce nebo keři (nejsem botanik, takže mi mou nevědomost jistě prominete :-) ) sedí víc. Ajisai kvete v Japonsku jak volně na každém roku, vedle obchodních domů, parkovišť nebo činžáků, tak se prodává i v květinářství za zhruba 1500yenů (zhruba 300Kč) a také se s ním ve větší míře můžete setkat v parcích.


V parcích se pořádají různé ajisai matsuri (slavnosti hortenzií), kdy se nabízejí různé věci, pokrmy spjaté s ajisai a někdy i bez spojitosti s ajisai. Jde o to se pokochat kvetoucími ajisai a něco si zobnout a osvěžit se. Matsuri nejsou ale jen o kochání a žranici, jde především o společenskou akci, kam chodí lidé z okolí a tak si berete svoje sousedy s sebou. S tím musíte rozhodně počítat v případě, že se rozhodnete zúčastnit se nějaké lokální slavnosti. Vzdáleněji provozované slavnosti, u těch vám toto nebezpečí nehrozí. Tam je to bez obav.

                                 

Já jsem navštívila Ajisai Matsuri v Sagamihara Parku a v Yakushi Ike Parku. V prvním případě byly Ajisae už v plném květu a v tom druhém to byla bída, bídoucí, protože ještě kvést ani nezačaly. Zvláštní rozdíl na jednu prefekturu, ale může se stát, protože hodně záleží, kdy Ajisai zasadili. Většina Ajisajů v Kanagawa pref. kvete v červnu, ale můžete se s nimi setkat už od května.Zvláště s těmi, které jsou ze supermarketu. Supermarketové ajisae kvetou o něco dřív, protože se jedná o zboží, které se musí prodat před sezónou ne v sezóně, kdy jsou ajisae na každém roku. To vysvětluje případy brzy kvetoucích ajisajů.








Pořád mám resty a ráda bych vyrazila na nějaké opravdové Ajisai Matsuri, ale přiznávám bez mučení, zatím jsem neměla mnoho štěstí, tak mi držte pěsti abych ho příští rok měla více. Takara


EDIT z 13.6.2015 Zadařilo se!
Vyrazili jsme na ajisai matsuri do Sagamihara Kita Koen
Kromě kochání se modrou/růžovou či fialovou klasikou jsme si prošli výstavku s různými druhy ajisajů, a že jich bylo požehnaně. Každý nádherný a se zajímavým jménem...původně jsem se chystala vyfotit celou rostlinu i s popiskou, ale nakonec jsem to vzdala, protože na ajisai je to nejkrásnější nahoře, takže vás zvu na prohlídku různých druhů ajisaiů, ale bohužel se u mě nedozvíte jejich odborné názvy, přesto doufám, že si tuto prohlídku i tak užijete.





Červen je měsícem tsuyu, tak se nazývá období dešťů, hmyzu (o dni brouků se rozepíšu příště) a taky placení daní z nemovitostí a osobních daní také. Ale je to také měsíc, kdy kvetou Hortenzie, které v mají v Japonštině o dost pěknější jméno. Ajisai. Ajisai je znakem města Sagamihara, takže není divu, že Ajisai matsuri jsou právě tam, nicméně jsem se rozhodla letos Sagamiharu vynechat a jet na nová místa. Prvním místem je Hakusan a druhé by měla být lahůdka pokud se mi podaří zarezervovat si vláček. Půjde o vláček do Hakone, kdy budu moci obdivovat ajisai v noci a pěkně nasvícené. Jsem natěšená jak malé dítě na Vánoce, tak hlavně ať to klapne.





Vydali jsme se s A. na výlet v neděli. Poslední dobou chodíme každou neděli na ušní (ano některé kliniky mají otevřeno i v neděli, ale s tím, že třeba úterky mají zavřeno). Zánět středního ucha postupně odeznívá a já jsem za to moc ráda. Dnes jsme skončili kolem 11 tak jsem si řekla, co doma? Jedeme na výlet a jeli jsme.







Vyjeli jsme ze Saginumy a přestupovali jsme v Shibuye, abychom nastoupili do Hanzomon Line a jeli směr Jimbouchou, zde opět přestup a směr Hakusan. V Hakusan je krásný chrám, ale hlavně měly by zde kvést tsutsuji a ajisae. Tsutsuji už nestihneme, tím jsem si byla jistá, ale ajisai matsuri bychom stihnout mohli. Letos jsou matsuri od 5. června do 6. července, takže jsme si pospíšili. Co se ajisai vlaku týče, ten se odehraje až v červenci, tak snad to klapne.




V Hakusan jsme vystoupili, vylezli východem A3, proběhlo samozřejmě obvyklé hledání východů, výtahů, jak už si člověk zvykl, když jde na výlet s kočárem a prckem. Nicméně už jsem si na to zvykla…






Lidí bylo jako much, ale musím říct, že to stálo za to. Přišli jsme brzy, takže Ajisai ještě nekvetly v celé kráse, ale co co jsme viděli stálo rozhodně za to. Snad se vám fotky budou líbit. Kvalita fotek nic moc, tak jen pro představu. 



Další týden jsme přece jen vyrazili do Sagamihary a dobře jsme udělali. Poprvé v životě jsem si vystála frontu na něco v Japonsku a už chápu, co k tomu ty lidi vede...přesvědčení, že bez té či oné akce se jejich dítě neobejde :-) Vystáli jsme si frontu na morčata. Nicméně pobyt s morčetem jsem zkrátila v zájmu záchrany morčete a taky předejítí případné ostudy. Malej má zvířátka rád, ale taky jim rád strká prsty do očiček a to by morče vidělo hodně černě. Bylo vyloženě šťastné, že je zpátky v koši. To kohout to byla jiná. Páni ten ocas. A tak měl kohout svého stalkera. Byl pronásledován na každém kroku.


Po nabažení se zvířátek jsme se vydali na Ajisae. Musím říct, že letos je to celé nějaké divné. Fotila jsem na jednou specifickém spotu každý rok, ale letos ten spot seschnul, takže se tam fotit nedalo. Zvláštní paralela...dá se říct...Vzhledem k tomu, že malej je opět nemocný, tak si vláček jako takový asi letos odepřeme a podíváme se do oněch míst sami na vlastní pěst, jen nebudou tak nasvícené. Nedá se nic dělat, protože poslední dobou jsem opravdu busy... Ajisai máme pro letošek celkem splněné a budeme se těšit na Tanabatu.

1 komentář: