čtvrtek 8. července 2021

Bahno v Atami

Určitě jste to zaznamenali taky, protože informace o tom proběhla českými médii. Přímořské letovisko Atami mělo sesuv půdy, který sebral 120 domů a 7 lidí přišlo o život. Zdá se vám to divné? Vysvětlím, proč je ten poměr domů a lidí tak nízký. 

Atami je přímořské letovisko, kde mimo sezónu práce moc není. Tzn. řada lidí za prací cestuje mimo Atami. Může tu mít třeba byt nebo dům, ale zhruba 80 lidí bylo třeba kontaktovat, protože měli nahlášené trvalé bydliště v těch domech, které sebou vzalo bahno, ale oni tam nebyli. Řada domů je tu pronajímáná pro rekreaci, tzn. během roku jsou prázdné.

Kromě toho období deště má bohužel kromě zvýšené vlhkosti vzduchu a plísně v domech i další negativní dopad a tím jsou sesuvy půdy, které jsou v období dešťů obvyklá. Japonsko má hornatý terén a domy se staví všude i na úpatí hor a v horách. Po vydatném týdenním dešti je půda, tak podmáčená, že už žádnou další vodu nenasaje a voda začíná půdu narušovat, až se utrhne kus svahu a vše co na něm je domy, stromy atd... se zřítí do údolí. 

Japonsko je co se týče živelných pohrom vycvičené. Na mobilní telefony vám chodí zprávy z daného města, já bydlím na rozhraní tří měst, takže chytím tři emergency zprávy z jedné situace (velmi stresující, ale jsem velmi informovaná). Zemětřesení, hned vám přistane zpráva, zda hrozí tsunami a zda se máte evakuovat nebo ne. Tajfún hned zpráva, kdy to přejde nad vámi. Silný dešť a zvednutá koryta řek a popřípadě záplavy, též jste informováni. Mají levely 1,2,3 a evakuace je podle nic, Vítr a popřípadě riziko tornáda, jste informováni. Takže sumasumárum jste informováni a můžete se připravit víceméně. 

JENŽE tohle úplně tak neplatí u sesuvu půdy. V časech tsuyu, což je období deště, jste informováni o hrozícím nebezpečí, ale nevíte přesně kdy a je tedy na místním úřadě, zda se rozhodne k evakuaci nebo ne. Svah se může utrhnout kdykoli a na evakuaci či útěk je jen málo času. Nejhorší je sesuv půdu v noci. Vím, že mě chytlo za srdce tuším, že to bylo 5 let zpátky, kdy ve zprávach šel příběh o těhotné paní, která zahynula v bahně. Neumím si představit tu hrůzu. Proto pokud budete zvažovat koupi domu v Japonsku, nekupujte ho v horách nebo blízko hor. Tohle se může stát naprosto každému a neštěstí si nevybírá. 

Do Atami jezdím každý rok, to určitě víte, takže mě to zasáhlo a nemít děti, tak neváhám a jedu tam jako dobrovolník. Bohužel 5 měsíční prcek tohle neumožňuje. Letos jsem se do Atami chtěla vydat a plán neměním. Pravděpodobně až tam přijedu, tak všechno bude skoro jako dřív, protože jedno se Japoncům musí nechat. Na úklid jdou hned po té. Nedávají si čas na pláč, pláčou během úklidu. 

Při této příležitosti bych chtěla dodat, že moc myslím na lidi z Hodonína. Sledovala jsem zprávy o tornádech a vlna solidarity, která se zvedla mezi lidmi a množství dobrovolníků, které museli odmítat, mě upřímně potěšilo, protože v době korony to mají těžký úplně všichni, ale pořád je tam ta vůle: "musíme si pomáhat" Držte se lidi! V tuhle chvíli to vypadá, že 2021 je to samé co 2020 jen v bleděmodrém. Snad se mýlím. Snad už žádná další tornáda v ČR nebudou...doufám... Takara

3 komentáře:

  1. Pamatuju si, že když jsem před 10 lety jel do Takayamy, taky byly podél cesty v horských údolích po silných deštích nějaké menší sesuvy. Člověk si nevybere: Když žije u řeky, přijdou povodně, když na rovině, přijdou tornáda, když na horských svazích, přijdou sesuvy, a život ve městě má taky svoje rizika. Optimum asi neexistuje, jen to chce mít dostatek štěstí, ať už člověk žije kdekoli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodne. Nejlepsi je to na rovine a daleko od sopek, hor, rek, prehrad a more. Pak uz je to o stesti: zemetreseni, tajfun, tornada...

      Vymazat
  2. Je to smutné téma.Okamžitě se mi vrátily vzpomínky na povodeň na Moravě 1997.Byla jsem na delší čas u své mamky.Byly jsme evakuovány.Mobily tehdy neměli ani policajti,ani na radnici...
    Moje rodina na druhé straně republiky byla zoufalá.Do dnešních dnů je to pro mne smutná vzpomínka.
    Ano,tornádo u Hodonína mě zdrtila.Jezdívala jsem blízko těchto vesnic na prázdniny k babičce.
    Přeji klidné dny ☺

    OdpovědětVymazat