čtvrtek 15. července 2021

Mateřská a rodičovská v Japonsku

Na začátku dám malý disclaimer. Jsem si vědoma, že moje situace je nestandartní, protože nejsem vdaná, nejsem ve společné domácnosti s partnerem. Jsem sama. Což není běžné, pro lidi na mateřské a rodičovské. Většina single mothers nemá takový luxus, že můžou zůstat doma. Nicméně jedním z důvodů, proč jsem doma je fakt, že jsem se nedostala do Hoikuenu (jesliček/školky) tzn. musím být doma, i kdybych nechtěla.

Dalším faktem je, že to že mám mateřskou a rodičovskou není automatické, řada společností bude vyvíjet nátlak na těhotnou aby v práci skončila a nemuselo jí nic platit. Řada žen v práci končí z důvodů ranních nevolností. Ano, správně. Aby nezatěžovaly svým těhotenstvím. Prostě skončí a tím přijdou o nárok na na rodičovskou. Zda dostanou mateřskou alespoň malou částku netuším. Takže měla bych být vděčná za to, že můžu zůstat doma a za to že rodičovskou mám, ale fakt, že jsem sama ukazuje, že ten systém je udělán hodně špatně a počítá s tím, že se jedná o úplnou rodinu. Že tedy tam nějaký přijem je, takže to není big deal, když peníze nepříjdou v regulérních časech.

Dneska to bude z mého osobního života a budu si stěžovat...a hodně...Řeknu to bez obalu: japonský systém vyplácení mateřské a rodičovské stojí za dvě věci. Papíry vyplníte před porodem a do měsíce od porodu. Nicméně na peníze si počkáte a pěkně dlouho. Mateřská mi začala 15. prosince a skončila 26. března. Ze svého shakai hoken (to je zdravotní pojištění pro zaměstnance firem) jsem dostala peníze až koncem května, byly to tři mé platy 60%. Nicméně byly to peníze za prosinec, leden, únor, a březen. Poslední plat a necelý jsem měla v lednu jen asi polovinu platu a od té doby jsem byla na nule. Kdyby mi nepomohl H., tak nevím, co bych dělala. 

Žádné peníze v únoru, žádné peníze v březnu, žádné peníze v dubnu a žádné peníze v květnu (přišly až konce května) Z čeho jsem měla tyto měsíce žít netuším...Poplatila jsem všechny dluhy, které mi naskákaly za 3 měsíce na studijním pojištění, účtech za vodu, elektřinu a plyn. No masakr. Stres enormní. A teď rodičovská.

Měla by se vyplácet co dva měsíce až do 1. narozenin dítěte. Funguje to tak, že vaše firma pošle každé dva měsíce dokumenty na Halo Work (to je obdoba pracovního úřadu) vaše rodičovská je placena z koyo hoken, což je pojištění v nezaměstnanosti, které se vám strhává z platu stejně jako shakai kenkou hoken. Takže po dvou měsících má firma vyplnit papíry a během dvou týdnů byste měli mít peníze na účtě. Tzn. peníze za duben a květen měly přijít v polovině června. Nepřišly. Jaké to překvapení. Nebudu zacházet do detailů, proč nepřišly nicméně místo aby mé papíry byly vyplněny začátkem června, byly vyplněné až 30. června, po té, co jsem se zeptala zda papíru byly vyplněny a odeslány... a protože půjdou přes celé Japonsko do Nagoya, tak peníze dostanu, když brzo, tak 19. července. Tzn. že duben, květen a červen a víc jako polovinu července jsem zase bez peněz...A peníze ještě nepřišly, takže uvidíme, zda přijdou. Peníze, které přišly koncem května (mateřská) nemůžu počítat, protože všechny šly na poplacení složenek od ledna do května. 

A hlavně pokud peníze za duben a květen přijdou v červenci, tak peníze za květen a červen by měly přijít už v srpnu a to se nestane. Zkusím je upozornit, že papíry mají vyplňovat co dva měsíce, ne co tři měsíce. Mají chodit, co dva měsíce...

Kdyby tak chodily, tak nemám problém, ale bohužel to tak není... Kdyby H. nebyl zodpovědný, tak nevím, jak bych dopadla.

Tak vypadá tedy japonský systém mateřské a rodičovské. Můžete porovnat s českým a podělit se o své postřehy do komentářů, co se mě týče, tak mě tento systém moc nezaujal. Vidím za ním snahu neplatit ani jen navíc a donutit ženu, aby se vrátila do práce, co nejdřív nebo aby skončila. To v situaci, kdy nemáte školu či jesle kam dítě dát je těžké. Myslím, že se nikdo nemůže divit, že se v Japonsku rodí málo dětí...s takovým systém opravdu není divu...Takara

1 komentář:

  1. Ahoj Ivčo, můj komentář sice nebude k danému tématu, za což se předem omlouvám, ale zahlédla jsem tvé video na Modrém koníku o porodu v Japonsku. Ráda bych s tebou navázala opět komunikaci. Nějakou dobu jsme spolu pracovaly v jedné pardubické firmě na pozici kvality a také jsme společně chodily darovat krevní plazmu. Pokud si vzpomínáš, tak mi napiš prosím na e-mail: katerina.honkova81@gmail.com. Díky moc. K.

    OdpovědětVymazat